ROAS to skrót, który często przewija się w tradycyjnym marketingu oraz w sieci. Pozwala firmom analizować skuteczność działań i kampanii marketingowych oraz modyfikować je na podstawie wyciągniętych wniosków. Dzięki wskaźnikom jak ROAS zadbasz o skuteczność reklamy internetowej oraz zwiększysz zasięg swojego biznesu. Dowiedz się, co oznacza ten skrót, jak oblicza się współczynnik oraz jaka wartość ROAS w firmie jest dobra.
SPIS TREŚCI
- Co oznacza skrót ROAS?
- Czym różni się ROAS od ROI?
- Czy ROAS ma wpływ na skuteczność firmy?
- Jaki ROAS w firmie jest dobry?
Co oznacza skrót ROAS?
To skrót od Return on Advertising Spend, czyli zwrot z wydatków na reklamę. Jest to wskaźnik, który pokazuje, ile przychodu generują fundusze wydane na reklamę. Jest on ważnym miernikiem efektywności kampanii reklamowych, ponieważ pokazuje, czy i jak bardzo opłaca się reklama – im wyższy współczynnik, tym lepszy zwrot z inwestycji w reklamę.
Oznacza to, że jeśli wydasz na reklamę 100 zł i zarobisz na niej 300 zł, to ROAS wynosi 3 (lub 300%). Oznacza to, że za każdą wydaną na reklamę złotówkę, do Twojej firmy wracają 3 zł. Jeśli koszty przekraczają przychód, ROAS przyjmuje wartość między 0 a 1.
Obliczenie współczynnika wydaje się proste, jednak w rzeczywistości określenie, jakie są koszty działań marketingowych jest nieco bardziej skomplikowane. Do kosztów zaliczają się nie tylko fundusze wpłacone do portfela, np. Google Ads czy wydane na pozycjonowanie strony internetowej. Pracownik zajmujący się konfiguracją i utrzymaniem kampanii lub firma świadcząca usługi marketingowe dla Ciebie, również wliczają się w koszty, co także wpływa na ROAS.
Dodatkowo, ROAS nie uwzględnia wszystkich kosztów związanych z prowadzeniem biznesu, takich jak koszty stałe, marża czy koszt pozyskania klienta. Dlatego nie należy traktować go jako jedynego kryterium oceny sukcesu reklamy. Powinien zostać zestawiony z innymi wskaźnikami, takimi jak ROI (Return on Investment), CPA (Cost per Acquisition) czy LTV (Lifetime Value).
Czym różni się ROAS od ROI?
ROAS odnosi się do zwrotu z wydatków na reklamę, podczas gdy ROI jest współczynnikiem zwrotu z inwestycji. Przy obliczaniu ROI mierzy się zwrot netto z wybranej inwestycji w stosunku do kosztów tej inwestycji. Podobnie jak ROAS, ROI ma na celu pomóc działom marketingu, reklamodawcom i przedsiębiorstwom w określeniu wydajności kampanii marketingowych w internecie.
Zwrot z inwestycji oblicza się poprzez zestawienie kwot zainwestowanych i zarobionych z kampanii reklamowej. Jeśli ROI jest ujemny, nie oznacza to, że ROAS także będzie negatywny, ponieważ inwestycja może być wyższa niż wygenerowany zysk, ale w stosunku do inwestycji w kampanie reklamowe, sam ROAS może być „na plusie”.
Zarówno ROI, jak i ROAS są kluczowymi metrykami dla marketerów oraz reklamodawców. Dlatego najlepszą praktyką jest korzystanie z obu współczynników, podczas planowania kampanii reklamowej. Podczas gdy ROI można zastosować na wysokim poziomie do pomiaru ogólnych zysków, ROAS pomoże Ci określić, ile kampania przyczynia się do tych ogólnych zysków.
Dowiedz się, co oznaczają skróty: CPA, CPC, CPE, CPM i CPV
Czy ROAS ma wpływ na skuteczność firmy?
ROAS jest ważny dla biznesu, ponieważ pomaga ocenić rentowność oraz skuteczność kampanii reklamowych. Wysoki ROAS oznacza, że uzyskujesz dobry zwrot z inwestycji, podczas gdy niski ROAS oznacza, że wydawane pieniądze nie generują odpowiedniej (w kontekście danej kampanii) liczby sprzedaży. Śledząc i optymalizując ROAS, możesz poprawić swoją strategię marketingową i efektywniej alokować budżet marketingowy, co np. pozwoli pozyskać więcej klientów w Twoim sklepie internetowym.
- Jakość i trafność kampanii: reklamy powinny odpowiadać potrzebom, preferencjom i intencjom grupy docelowej. Powinny również mieć jasne komunikaty, które zachęcają grupę docelową do podjęcia działań, np. odwiedzenia strony czy kupienia produktu.
- Zoptymalizowana strona docelowa: witryna, na którą klient wchodzi po kliknięciu w reklamę, powinna być łatwa do nawigacji, szybka i zgodna z reklamą. Treść strony powinna mieć jasne i silne wezwanie do działania (Call to Action) prowadzące do zakupu i konwersji z reklamy.
- Konkurencja i warunki rynkowe: ROAS może się różnić w zależności od wielu czynników, np. produktu, branży, lokalizacji czy nawet sezonu i pory roku. Przeanalizuj rynek i działania konkurencji, by opracować strategię i uniknąć nadmiernych wydatków.
Zaletą współczynnika ROAS jest jego skalowalność. Kiedy śledzisz wiele kampanii i kanałów lub pracujesz na kilku platformach reklamowych, warto kontrolować, które są najbardziej skuteczne. Współczynnik zwrotu z reklamy stosuje się na różnych poziomach i z różnym stopniem szczegółowości, dzięki czemu możesz obliczyć ROAS dla m.in. całej firmy, kanału, kampanii czy wybranej platformy. Pozwoli Ci to przeanalizować skuteczność kampanii marketingowych oraz czy są reklamy niespełniające celów marketingowych.
Jaki ROAS w firmie jest dobry?
Dobry ROAS zależy od wielu czynników, w tym od odpowiednio dobranych i określonych celów kampanii reklamowej. Wartości tego współczynnika, które są uznawane za „dobre” mogą się znacznie różnić w zależności od branży, platformy czy kanałów marketingowych. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że wysoki ROAS niekoniecznie jest wskaźnikiem skutecznej kampanii.
Przykładowo: jeśli Twoim celem jest zwiększenie widoczności strony w Google, ROAS nie zawsze będzie wysoki, ponieważ widoczność nie musi od razu prowadzić do konwersji. W firmach o niskiej wartości życiowej klienta (CLV) można oczekiwać wyższego ROAS, gdyż większe przychody na początku kampanii bilansują się z tym, że przez resztę cyklu życia tego klienta, generuje on mniej przychodów.
Czytaj więcej:
- Co to jest pozycjonowanie – podstawowe informacje
- Co oznaczają skróty CPA, CPC, CPM i inne?
- Jaka jest różnica między SEO a SEM?
Jak zareklamować firmę w Internecie?
Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.