Pozycjonowanie strony internetowej to bardzo złożony proces składający się z wielu działań zmierzających do jej optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Dlatego wielu właścicieli wybiera działania na skróty. Zamiast pozycjonować strony internetowe inwestują w ich płatną promocję. Pozyskują ruch, sprzedają produkty i usługi, czerpią korzyści. Która metoda jest skuteczniejsza?
- Co to jest pozycjonowanie strony internetowej?
- Jak zlecić pozycjonowanie strony internetowej specjalistom?
Google posiada dwa typy wyników wyszukiwania: płatne oraz darmowe. Jak nietrudno się domyślić, płatne wyniki widoczne są gdy za nie zapłacisz. Bezpłatne tj. organiczne pojawiają się kiedy zoptymalizujesz swoją stronę internetową pod wyszukiwarkę Google, a ta wytypuje Twoje treści (witryny strony internetowej) jako najlepiej dopasowane i najbardziej wartościowe dla danego zapytania.
Przewagą ruchu płatnego czyli pochodzącego z płatnej promocji jest to, że dobrze zaplanowany pozwala szybko uzyskać korzyści, tj. zysk. W praktyce jeśli analizujemy ruch płatny i środki na niego przeznaczone, można uprościć kalkulacje do prostego równania: to ile wydamy i to ile sprzedamy da nam wynik tego co tak naprawdę zyskamy. Nie da się tego tak samo opisać w przypadku pozycjonowania. Łatwo jednak zauważyć, że pozycjonowanie daje korzyści długofalowe. Wymaga więcej pracy, ale działa w długim okresie czasu. Promocja płatna działa natychmiast i natychmiast kończy się gdy przestajemy za nią płacić.
Co to jest SEO?
SEO czyli Search Engine Optimization to praktyka polegająca na optymalizowaniu treści, które będą udostępniane czy też widoczne w bezpłatnych wynikach Google. Wpływ na to będzie miały setki czynników. Brzmi kosmicznie, ale w praktyce wymaga po prostu zachowania kilku podstawowych zasad, trzymania się ich i stopniowego wdrażania kolejnych.
- Pozycjonowanie strony WWW – dostępne pakiety
- Pozycjonowanie sklepu internetowego w home.pl – dostępne pakiety
Na SEO strony internetowej wpływ będzie miała opublikowany temat, nagłówki, tagi i opisy meta. A jednocześnie tworzone treści: proste, łatwe do przyswojenia, popularne, nasycone słowami i frazami, które Google chce dopasować do zapytań użytkownika. Na pozycjonowanie strony internetowej ma też wpływ szereg działań spoza samej witryny, np. dostępność w Google Moja Firma, linki zewnętrzne, recenzje, odwołania do naszej witryny. Krótko: popularność strony internetowej.
Z technicznego punktu widzenia SEO koncentruje się na prędkości i działaniu strony internetowej, treści (eliminowaniu ryzyka jej powielania, dublowania), optymalizacji robots.txt dla zwiększenia skuteczności indeksowania w wyszukiwarce Google, itp.
Co to jest SEM?
SEM czyli Search Engine Marketing to inaczej marketing w wyszukiwarkach. O SEM mówi się wprost: to marketing płatny, a więc wselkie działania związane z konfigurowaniem i optymalizacją reklam, w tym ustaleniem budżetu jaki chcemy na nie przeznaczyć. Najczęściej używanym do tego narzędziem jest Google Ads czyli Google AdWords. Mechanizm korzysta z badania słów kluczowych tworząc kampanie reklamowe nastawione na te słowa/frazy kluczowe. W efekcie użytkownicy wyszukujący frazy kluczowe, widzą dedykowane im treści pochodzące z płatnych kampanii reklamowych, a dopiero pod nimi te bezpłatne, będące wynikiem pracy nad SEO strony internetowej.
SEO czy SEM?
Optymalizacja pod pozycjonowanie strony internetowej a szeroko pojęty marketing i generowanie płatnego ruchu z Google to dwie zupełnie inne strategie promocji i sprzedaży. Jednym razem pozycjonowanie strony internetowej będzie skuteczniejsze, innym razem szybka kampania reklamowa. W wielu przypadkach bardzo skuteczne okazuje się prowadzenie obu strategii marketingowych jednocześnie.
Reklama internetowa, SEM, PPC (pay per click) przyczyniają się do generowania szybkiego, nastawionego na określone słowa kluczowe, ruchu. To idealny sposób na przeskoczenie konkurencji i szybkie zdobycie klientów. Jednak nie ma to większego wpływu na budowanie naszej pozycji w wyszukiwarce, dlatego właśnie świetnym rozwiązaniem jest jednoczesne prowadzenie działań SEO. Budowania ruchu organicznego, bezpłatnego, na fali zainteresowania spowodowanego działaniami marketingowymi.
Zwróć uwagę, że każde z rozwiązań pomaga w dotarciu na szczyt wyników Google, każde generuje ruchu na stronie internetowej i oba są bardzo mocno związane z odbiorcami treści/oferty. Pod nich dostosowywane są wszystkie działania, oparte, m.in. na analizie słów kluczowych i popularnych haseł. W obu przypadkach nie ma początku i końca, każda kolejna kampania i każda kolejna optymalizacja powinna wynikać z poprzednich działań.
Co więc odróżnia pozycjonowanie strony internetowej poprzez optymalizację witryny od szeroko pojętego marketingu? To czas i sposób obliczania korzyści. Reklama i działania SEM wymagają pieniędzy, działają od razu, są idealnym rozwiązaniem do badania rynku. W tym czasie SEO wymaga czasu, ale też pracuje nieustannie. Z pozoru jest bezpłatne, tak długo, jak nie musisz płacić za optymalizację, nie ma tu miejsca na testowanie bo czas upływa. Wiele źródeł jest jednak tego samego zdania, że pozycjonowanie strony internetowej – SEO – jest znacznie bardziej wartościowe niż wyświetlanie reklam.
Jak zareklamować firmę w Internecie?
Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.