SEO vs. SEM : Jaka jest różnica i jakie ma znaczenie?

Dowiedz się o czym warto pamiętać podczas publikowania treści, kto jest Twoją konkurencją, a także jak zwiększyć widoczność swojej strony WWW w Internecie.


Pozycjonowanie strony internetowej to bardzo złożony proces składający się z wielu działań zmierzających do jej optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Dlatego wielu właścicieli wybiera działania na skróty. Zamiast pozycjonować strony internetowe inwestują w ich płatną promocję. Pozyskują ruch, sprzedają produkty i usługi, czerpią korzyści. Która metoda jest skuteczniejsza?

Google posiada dwa typy wyników wyszukiwania: płatne oraz darmowe. Jak nie trudno się domyślić, płatne wyniki widoczne są gdy za nie zapłacisz. Bezpłatne tj. organiczne pojawiają się kiedy zoptymalizujesz swoją stronę internetową pod wyszukiwarkę Google, a ta wytypuje Twoje treści (witryny strony internetowej) jako najlepiej dopasowane i najbardziej wartościowe dla danego zapytania.

Reklama w wynikach wyszukiwania Google - Przykładowy widok specjalnie wyeksponowanych odnośników w wyszukiwarce Goole

Przewagą ruchu płatnego czyli pochodzącego z płatnej promocji jest to, że dobrze zaplanowany pozwala szybko uzyskać korzyści, tj. zysk. W praktyce jeśli analizujemy ruch płatny i środki na niego przeznaczone, można uprościć kalkulacje do prostego równania: to ile wydamy i to ile sprzedamy da nam wynik tego co tak naprawdę zyskamy. Nie da się tego tak samo opisać w przypadku pozycjonowania. Łatwo jednak zauważyć, że pozycjonowanie daje korzyści długofalowe. Wymaga więcej pracy, ale działa w długim okresie czasu. Promocja płatna działa natychmiast i natychmiast kończy się gdy przestajemy za nią płacić.

Co to jest SEO?

SEO czyli Search Engine Optimization to praktyka polegająca na optymalizowaniu treści, które będą udostępniane czy też widoczne w bezpłatnych wynikach Google. Wpływ na to będzie miały setki czynników. Brzmi kosmicznie, ale w praktyce wymaga po prostu zachowania kilku podstawowych zasad, trzymania się ich i stopniowego wdrażania kolejnych.

Na SEO strony internetowej wpływ będzie miała opublikowany temat, nagłówki, tagi i opisy meta. A jednocześnie tworzone treści: proste, łatwe do przyswojenia, popularne, nasycone słowami i frazami, które Google chce dopasować do zapytań użytkownika. Na pozycjonowanie strony internetowej ma też wpływ szereg działań spoza samej witryny, np. dostępność w Google Moja Firma, linki zewnętrzne, recenzje, odwołania do naszej witryny. Krótko: popularność strony internetowej.

Z technicznego punktu widzenia SEO koncentruje się na prędkości i działaniu strony internetowej, treści (eliminowaniu ryzyka jej powielania, dublowania), optymalizacji robots.txt dla zwiększenia skuteczności indeksowania  w wyszukiwarce Google, itp.

Co to jest SEM?

SEM czyli Search Engine Marketing to inaczej marketing w wyszukiwarkach. O SEM mówi się wprost: to marketing płatny, a więc wselkie działania związane z konfigurowaniem i optymalizacją reklam, w tym ustaleniem budżetu jaki chcemy na nie przeznaczyć. Najczęściej używanym do tego narzędziem jest Google Ads czyli Google AdWords. Mechanizm korzysta z badania słów kluczowych tworząc kampanie reklamowe nastawione na te słowa/frazy kluczowe. W efekcie użytkownicy wyszukujący frazy kluczowe, widzą dedykowane im treści pochodzące z płatnych kampanii reklamowych, a dopiero pod nimi te bezpłatne, będące wynikiem pracy nad SEO strony internetowej.

Reklama internetowa prowadzona przez specjalistów home.pl zapewni większą liczbę odwiedzin strony WWW i zwiększy sprzedaż. Twoi potencjalni klienci znajdą Cię na wysokich pozycja w wyszukiwarce Google. Jeśli zależy Ci na kompleksowej usłudze reklamowej, bezpieczeństwie w trakcie świadczenia usługi oraz wysokim komforcie reklamy w Internecie to nasza oferta reklamowa jest właśnie dla Ciebie!
Najprostszą definicją dla SEM będzie szereg procesów mających na celu uzyskanie jak najlepszych efektów z płatnej reklamy. Łatwo dostrzec w tym ogromne możliwości dotarcia do wybranych grup klientów. Weźmy dla przykładu popularne i bardzo konkurencyjne frazy, dla ktorych przebicie się na szczyt wyników wyszukiwania może trwać miesiącami. Jeśli dysponujemy budżetem i potrafimy odpowiednio dobrać słowa kluczowe, w ciągu zaledwie kilku minut możemy przeskoczyć konkurencję i pojawić się na szczycie wyników.

SEO czy SEM?

Optymalizacja pod pozycjonowanie strony internetowej a szeroko pojęty marketing i generowanie płatnego ruchu z Google to dwie zupełnie inne strategie promocji i sprzedaży. Jednym razem pozycjonowanie strony internetowej będzie skuteczniejsze, innym razem szybka kampania reklamowa. W wielu przypadkach bardzo skuteczne okazuje się prowadzenie obu strategii marketingowych jednocześnie.

Reklama internetowa, SEM, PPC (pay per click) przyczyniają się do generowania szybkiego, nastawionego na określone słowa kluczowe, ruchu. To idealny sposób na przeskoczenie konkurencji i szybkie zdobycie klientów. Jednak nie ma to większego wpływu na budowanie naszej pozycji w wyszukiwarce, dlatego właśnie świetnym rozwiązaniem jest jednoczesne prowadzenie działań SEO. Budowania ruchu organicznego, bezpłatnego, na fali zainteresowania spowodowanego działaniami marketingowymi.

Zwróć uwagę, że każde z rozwiązań pomaga w dotarciu na szczyt wyników Google, każde generuje ruchu na stronie internetowej i oba są bardzo mocno związane z odbiorcami treści/oferty. Pod nich dostosowywane są wszystkie działania, oparte, m.in. na analizie słów kluczowych i popularnych haseł. W obu przypadkach nie ma początku i końca, każda kolejna kampania i każda kolejna optymalizacja powinna wynikać z poprzednich działań.

Co więc odróżnia pozycjonowanie strony internetowej poprzez optymalizację witryny od szeroko pojętego marketingu? To czas i sposób obliczania korzyści. Reklama i działania SEM wymagają pieniędzy, działają od razu, są idealnym rozwiązaniem do badania rynku. W tym czasie SEO wymaga czasu, ale też pracuje nieustannie. Z pozoru jest bezpłatne, tak długo, jak nie musisz płacić za optymalizację, nie ma tu miejsca na testowanie bo czas upływa. Wiele źródeł jest jednak tego samego zdania, że pozycjonowanie strony internetowej – SEO – jest znacznie bardziej wartościowe niż wyświetlanie reklam.

 

 

 

 

Znajdź się wysoko w wyszukiwarce Google

Lepsza pozycja w wyszukiwarce Google zapewni Ci regularny wzrost liczby zainteresowanych klientów.


Jak zareklamować firmę w Internecie?

Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.

Reklama internetowa Sprawdź ofertę

Chcesz, żeby Twój sklep internetowy znalazł się wyżej w Google?

Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczne pozycjonowanie.


Odbierz 25 zł do wydania na empik.com

Polecaj usługi home.pl i zdobywaj za każde polecenie kupon o wartości 25zł do wydania na empik.com

Zdobądź swój kupon na 25zł Sprawdź jak

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie