SEO vs. SEM – jaka jest różnica i jakie ma znaczenie?

Pozycjonowanie strony internetowej to złożony proces składający się z wielu działań, zmierzających do jej optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Dlatego wielu właścicieli wybiera działania na skróty. Zamiast pozycjonować strony internetowe, inwestują w płatną promocję. Pozyskują ruch, sprzedają produkty i usługi, czerpią korzyści. Która metoda jest skuteczniejsza?

SPIS TREŚCI

Google posiada dwa typy wyników wyszukiwania: płatne oraz darmowe. Jak łatwo się domyślić, płatne wyniki widoczne są wtedy, gdy za nie zapłacisz. Bezpłatne tj. organiczne pojawiają się, kiedy zoptymalizujesz swoją stronę internetową pod wyszukiwarkę Google. Ta z kolei wytypuje Twoje treści (witryny strony internetowej) jako najlepiej dopasowane i najbardziej wartościowe dla danego zapytania.

Reklama w wynikach wyszukiwania Google - Przykładowy widok specjalnie wyeksponowanych odnośników w wyszukiwarce Google.

Przewagą ruchu płatnego, czyli pochodzącego z płatnej promocji jest to, że dobrze zaplanowany pozwala szybko uzyskać korzyści. Jeśli analizujesz ruch płatny i środki na niego przeznaczone, możesz uprościć kalkulacje do prostego równania: to ile wydasz i ile sprzedasz, da wynik tego, co tak naprawdę zyskasz.

Nie da się tego tak samo opisać w przypadku pozycjonowania. Łatwo jednak zauważyć, że pozycjonowanie daje korzyści długofalowe. Wymaga więcej pracy, ale działa w długim okresie. Promocja płatna działa natychmiast i kończy się, gdy przestajesz za nią płacić.

Co to jest SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization, to praktyka polegająca na optymalizowaniu treści, które będą udostępniane czy też widoczne w bezpłatnych wynikach Google. Wpływ na to będą miały setki czynników. Brzmi kosmicznie, jednak w praktyce wymaga po prostu zachowania kilku podstawowych zasad.

Na pozycjonowanie stron wpływ będzie mieć opublikowany temat, nagłówki, tagi i opisy meta. Ponadto istotne będą tworzone treści: proste, łatwe do przyswojenia, popularne, nasycone słowami i frazami, które Google chce dopasować do zapytań użytkownika. Na pozycję strony WWW ma też wpływ szereg działań spoza samej witryny, np. dostępność w Google Moja Firma, linki zewnętrzne, recenzje, odwołania do naszej witryny. Krótko: popularność strony internetowej.

Z technicznego punktu widzenia SEO koncentruje się na prędkości i działaniu strony internetowej, treści (eliminowaniu ryzyka jej powielania, dublowania), optymalizacji robots.txt dla zwiększenia skuteczności indeksowania  w wyszukiwarce Google itp.

Co to jest SEM?

SEM (Search Engine Marketing) to wszystkie działania, które przyczyniają się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania i poprawy konwersji (najczęściej sprzedaży). W takim znaczeniu SEO zawiera się w SEM. Obecnie często używa się pojęcia SEM wyłącznie w odniesieniu do płatnych wyników Google. W końcu firmy szukające specjalistów SEM mają raczej nadzieję trafić na kogoś z dobrą znajomością Google Ads niż wyłącznie specjalistę od optymalizacji SEO.

Najczęściej używanym do tego narzędziem SEM jest Google Ads. Mechanizm korzysta z badania słów kluczowych, tworząc kampanie reklamowe nastawione na te słowa/frazy kluczowe. W efekcie użytkownicy wyszukujący frazy kluczowe, widzą dedykowane im treści pochodzące z płatnych kampanii reklamowych. Dopiero pod nimi te bezpłatne, będące wynikiem pracy nad pozycjonowaniem strony internetowej.

Reklama internetowa prowadzona przez specjalistów home.pl zapewni wzrost liczby odwiedzin strony WWW i zwiększy sprzedaż. Twoi potencjalni klienci znajdą Cię na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google. Jeśli zależy Ci na profesjonalnej usłudze reklamowej, bezpieczeństwie w trakcie świadczenia usługi oraz wysokim komforcie reklamy w internecie, to nasza oferta reklamowa jest właśnie dla Ciebie!

Najprostszą definicją dla SEM będzie szereg procesów mających na celu uzyskanie jak najlepszych efektów z płatnej reklamy. Łatwo dostrzec w tym ogromne możliwości dotarcia do wybranych grup klientów. Weźmy dla przykładu popularne i bardzo konkurencyjne frazy, dla których przebicie się na szczyt wyników wyszukiwania może trwać miesiącami. Jeśli dysponujesz budżetem i potrafisz odpowiednio dobrać słowa kluczowe, w ciągu zaledwie kilku minut możesz wyprzedzić konkurencję i pojawić się na szczycie wyników.

Co wybrać: SEO czy SEM?

Optymalizacja pod pozycjonowanie stron WWW a szeroko pojęty marketing i generowanie płatnego ruchu z Google to dwie zupełnie inne strategie promocji i sprzedaży. Jednym razem pozycjonowanie strony internetowej będzie skuteczniejsze, innym razem szybka kampania reklamowa. W wielu przypadkach bardzo skuteczne okazuje się prowadzenie obu strategii marketingowych jednocześnie.

Reklama internetowa, SEM, PPC (pay per click) przyczyniają się do generowania szybkiego, nastawionego na określone słowa kluczowe, ruchu. To idealny sposób na przeskoczenie konkurencji i szybkie zdobycie klientów. Jednak nie ma to większego wpływu na budowanie naszej pozycji w wyszukiwarce, dlatego właśnie świetnym rozwiązaniem jest jednoczesne prowadzenie działań SEO. Budowania ruchu organicznego, bezpłatnego, na fali zainteresowania spowodowanego działaniami marketingowymi.

Zwróć uwagę, że każde z rozwiązań pomaga w dotarciu na szczyt wyników Google, każde generuje ruch na stronie internetowej i oba są bardzo mocno związane z odbiorcami treści/oferty. Pod nich dostosowywane są wszystkie działania, oparte, m.in. na analizie słów kluczowych i popularnych haseł. W obu przypadkach nie ma początku i końca, każda kolejna kampania i każda kolejna optymalizacja powinna wynikać z poprzednich działań.

Co więc odróżnia pozycjonowanie strony internetowej poprzez optymalizację witryny od szeroko pojętego marketingu? To czas i sposób obliczania korzyści. Reklama i działania SEM wymagają pieniędzy, działają od razu, są idealnym rozwiązaniem do badania rynku. W tym czasie SEO wymaga czasu, ale też pracuje nieustannie. Z pozoru jest bezpłatne, tak długo, jak nie musisz płacić za optymalizację, nie ma tu miejsca na testowanie, bo czas upływa. Wiele źródeł jest jednak tego samego zdania, że pozycjonowanie strony internetowej jest bardziej wartościowe niż wyświetlanie reklam.

 

Uzyskaj wycenę pozycjonowania i reklamy

 

Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Jak zareklamować firmę w Internecie?

Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.

Reklama internetowa Sprawdź ofertę