CPA, CPC, CPE, CPM i CPV – co to jest?

Marketing online ma swój własny język, w którym roi się od skrótów odnoszących się do wskaźników i kosztów reklam w sieci. Warto je poznać, bo pojawiają się nawet w najprostszych narzędziach. Używają ich też agencje marketingowe. CPA, CPC, CPE, CPM i CPV – czym są i jakich informacji dostarczają? Dowiesz się z tego artykułu.

SPIS TREŚCI

Koszty i wskaźniki reklamy internetowej

CPA, CPC, CPE, CPM i CPV to popularne skróty, za którymi kryją się wskaźniki pozwalające określać efektywność reklamy internetowej. Kiedy firma płaci za wyświetlanie swoich reklam na stronie wyników Google, na Facebooku lub na innych stronach internetowych i w aplikacjach, zwykle dzieje się to za pomocą jednego z wymienionych powyżej modeli.

Poniżesz przedstawiamy 5 najpopularniejszych skrótów określających różnego rodzaju koszty, z jakimi spotkasz się podczas prowadzenia kampanii reklamowej.

Co to jest CPA?

CPA to Cost Per Action, czyli koszt działania. To jeden z kluczowych wskaźników efektywności kampanii reklamowej, pokazujący koszt wykonania przez użytkownika akcji, jakiej od niego oczekujemy. Może to być np. uzupełnienie formularza czy dokonanie zakupu.

Koszt działania oblicza się dzieląc całkowity koszt kampanii przez liczbę mierzonych działań.

Przykład: Uruchamiasz kampanię, której celem jest zebranie leadów przez formularz kontaktowy pozostawiony na stronie. Całkowity koszt kampanii wynosi 3000 zł i udało Ci się pozyskać 30 leadów. Koszt działania wynosi zatem 100 zł.

Zaletą modelu CPA jest to, że płaci się wyłącznie za dokonane działanie, na którym nam zależy. Inaczej wygląda to w przypadku CPC.

Czym jest CPC?

CPC to Cost Per Click, czyli koszt kliknięcia. Pokazuje on faktyczną cenę płaconą za kliknięcie reklamy w sieci reklamowej. Na modelu CPC opiera się m.in. Google Ads. Koszt kliknięcia oblicza się dzieląc całkowity koszt kliknięć przez całkowitą liczbę kliknięć.

Przykład: Uruchamiasz kampanię i po jakimś czasie sprawdzasz efekty. Twoja reklama uzyskała 100 kliknięć: niektóre kosztowały 1 zł, inne 3 zł, inne jeszcze inną kwotę. Łącznie wszystkie kliknięcia kosztowały Cię 150 zł. Oznacza to, że średnie CPC w tej kampanii wyniosło 1,5 zł.

CPC jest ważnym wskaźnikiem, docenianym m.in. za to, że można go łatwo wyliczyć i szybko uzyskać informację o poziomie ROI (zwrotu z inwestycji). Minusem jest to, że w modelu CPC płacimy za wejścia na stronę. Użytkownik po wejściu na stronę może jednak nie wykonać akcji, której oczekujemy (np. zakupu).

Co to jest CPE?

CPE to Cost Per Engagement, czyli koszt zaangażowania. W tym modelu płaci się za zaangażowanie użytkownika w interakcję z reklamą. CPE można zastosować np. w przypadku reklam, których rozwinięcie wymaga od użytkownika ruchu kursorem lub kliknięcia. Wówczas każde rozwinięcie reklamy będzie traktowane jako zaangażowanie. Innym przykładem mogą być reklamy wyświetlane w grach na urządzeniach mobilnych. Rozliczenie CPE może być też używane w social mediach, gdzie zaangażowaniem może być np. udostępnienie lub polubienie posta.

By obliczyć CPE, wystarczy podzielić całkowity koszt kampanii przez liczbę interakcji.

Czym jest CPM?

CPM to Cost Per Mille, czyli cena 1000 wyświetleń reklamy na jednej stronie internetowej. Ten model stosuje się przede wszystkim w kampaniach reklamowych, które są nastawione na budowanie świadomości marki i zasięgu.

By obliczyć CPM, należy podzielić całkowity koszt reklamy przez liczbę wyświetleń, a następnie pomnożyć uzyskany wynik przez 1000.

Co to jest CPV?

CPV to Cost Per View, czyli koszt obejrzenia reklamy. W tym modelu reklamodawca płaci za każde wyświetlenie reklamy wideo (faktyczne obejrzenie filmu). To kolejny model, który znajduje zastosowanie w kampaniach mających na celu zwiększanie zasięgu oraz świadomości marki.

By obliczyć CPV, podziel całkowity koszt kampanii przez liczbę odsłon filmu. Uzyskany wynik określa cenę, jaką reklamodawca płaci za pojedynczą odsłonę filmu.

 

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Jak zareklamować firmę w Internecie?

Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.

Reklama internetowa Sprawdź ofertę