CPA, CPC, CPE, CPM i CPV – co to jest?

Marketing cyfrowy ma swój własny język. Jeśli dopiero zaczynasz w internetowym marketingu, możesz nie znać jeszcze wszystkich skrótów używanych w sieci Internet. Jednak powinny one być Ci znane, dlatego, że nawet korzystając z najprostszych narzędzi lub wsparcia innych agencji marketingowych, będą one stale używane do określenia np. kosztów reklamy. CPA, CPC, CPE, CPM i CPV – czym są i jakich informacji dostarczają?

SPIS TREŚCI

Koszty i wskaźniki reklamy internetowej

CPA, CPC, CPE, CPM i CPV i inne popularne skróty w tej kategorii, służą do określenia kosztów kampanii w zależności od tego, czego one dokładnie dotyczą jakich informacji potrzebujemy do ich określenia. Są to kluczowe pojęcia w płatnej reklamie online i marketingu afiliacyjnym. Są to kluczowe pojęcia w płatnej reklamie online i marketingu afiliacyjnym. Kiedy firma płaci za wyświetlanie swoich reklam na stronie wyników Google, na Facebooku lub na innych stronach internetowych, zwykle dzieje się to za pomocą jednego z wymienionych powyżej modeli.

Poniżesz przedstawiamy 5 najpopularniejszych skrótów określających różnego rodzaju koszty, z jakimi spotkasz się podczas prowadzenia kampanii reklamowej.

Co to jest CPA?

CPA to Cost Per Action, a więc i jeden z kluczowych wskażnikó efektywności kampanii reklamowej, pokazujących wprost ile będziemy musieli zapłacić za wykonanie akcji jakiej oczekujemy od użytkownika, np. uzupełnienie formularz czy dokonanie zakupu. W przeciwieństwie do współczynnika konwersji, który jest wskaźnikiem sukcesu, Koszt pozyskania jest wskaźnikiem finansowym używanym do pomiaru wpływu kampanii marketingowej na przychody.

Koszt pozyskania, CPA, możesz obliczyć dzieląć całkowity koszt kampanii przez liczbę konwersji czyli, np. kliknięć. Wynik tego równania to koszt jaki poniosłeś, aby doprowadzić do określonej akcji. Czy jest on dobrym wynikiem? To zależy od innego parametru jakim jest CLV czyli Customer Lifetime Value, pomiar wartości klienta czyli wyliczenie przychodu uzyskanego na każdym kliencie.

Czym jest CPC?

CPC czyli Cost Per Click rónież jest wskaźnikiem efektowności kampanii reklamowej, ale ogranicza się jedynie do obliczenia kwoty, jaką zapłacić za kliknięcie w link lub reklamę, niezależnie czy zakończy się ona sprzedażą/akcją. CPC to model rozliczeniowy na jakim opiera się Google Ads, a więc określa stawkę za górę strony i to ile zapłacisz Google jeśli klient kliknie w wynik reklamowy. CPC zmienia się w czasie, ponieważ wyliczenie go odbywa się na podstawie licytacji, możesz określić maksymalną kwotę jaką zapłacisz, ale ktoś inny może przebić Twoją ofetę.

Co to jest CPE?

CPE czyli Cost Per Engagement to reklama kosztu zaangażowania, to model kampanii w którym reklamodawca płaci tylko wtedy, kiedy użytkownik wykona określone zdarzenie, np. w aplikacji. Wyświetlanie reklamy czy próbkowanie produktu jest bezpłatne. Dobrym przykładem mogą być reklamy wyświetlane w grach na urządzeniach mobilnych, gdzie częściowo są one po prostu dodane do aplikacji, niektóre pojawiają się dopiero za zgodą użytkownika (np. aby dostać bonus) a finalnie jeśli użytkownik kliknie reklamę lub dokona zakupu, finalizowania jest cała kampania. Od tego za co reklamodawca będzie musiał zapłacić określają warunki umowy.

CPE może być porównywany do CPA, ale ten pierwszy dotyczy zazwyczaj zaangażowania w aplikacjach a nie w sieci Internet. CPA odbywa się poza aplikacją.

Czym jest CPM?

CPM czyli cost per mille lub cost per thousand jest zwykle używany do mierzenia kosztu tysiąca wyświetleń reklamy i służy do monitorowania skuteczności reklamy. PM jest branżowym standardem określania kosztów reklamy i wyceny reklam internetowych od początku kampanii marketingowych online. Całkowity koszt zapłacony w kampaniach CPM jest obliczany przez pomnożenie łącznej liczby wyświetleń przez stawkę CPM, a następnie podzielenie jej przez tysiąc. Nie można jednoznacznie określić czy wysoki CPM czy niski są lepsze, gdyż może zależeć to od wielu czynników, jak lokalizacja, dane profilu użytkownika czy samo urządzenie na którym reklama jest wyświetlana i innych.

Co to jest CPV?

CPV czyli Cost Per View tzn. koszt obejrzenia to metoda naliczania opłat za reklamy na podstawie liczby wyświetleń lub interakcji. Dotyczy to reklam video, a więc używana jest np. w serwisie YouTube, gdzie rozliczenie następuje np. dopiero po obejrzeniu określonego czasu reklamy lub po kliknięciu w nią, ale nie będzie rozliczone jeśli reklama zostanie przerwana przed wymaganym czasem.

 

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Jak zareklamować firmę w Internecie?

Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.

Reklama internetowa Sprawdź ofertę