Dlaczego warto mieć własną domenę?

Zaistnieć w sieci można na wiele sposobów, ale najlepszą drogą do tego jest strona internetowa we własnej domenie. Jeśli więc Twoja firma ma być obecna w internecie, zacznij właśnie od tego. Dlaczego warto mieć własną domenę zamiast korzystać z innych rozwiązań? Powodów jest wiele – omawiamy je w tym artykule.
Dlaczego warto mieć własną domenę?

SPIS TREŚCI

Własna domena to pierwszy krok do zaistnienia w internecie. Zaproś użytkowników na swoją stronę internetową i zadbaj o to, by jej adres był prosty i łatwy do zapamiętania.

Znajdź i zarejestruj swój adres w sieci

Własna domena buduje wizerunek i rozpoznawalność

Domena to adres, pod którym Twoja strona jest dostępna w sieci, ale także Twój znak rozpoznawczy, na podstawie którego klienci mogą Cię zidentyfikować i znaleźć w morzu konkurencji. Teoretycznie możesz korzystać z bezpłatnej domeny: darmowy adres WWW dostajesz np. na platformach blogowych lub jako dodatek do hostingu u niektórych dostawców. Jednak bezpłatna domena to w rzeczywistości subdomena w domenie należącej do usługodawcy. Oznacza to, że adres Twojej strony będzie wyglądał inaczej niż w przypadku własnej domeny

Jeśli masz własną domenę, adres Twojej strony to np. twojafirma.pl.

Jeśli korzystasz z bezpłatnej domeny, adres Twojej strony to np. twojafirma.uslugodawca.pl.

Dziś, kiedy obecność firmy w sieci to konieczność, adres strony WWW jest ważnym narzędziem budowy wizerunku i rozpoznawalności. Bezpłatne rozwiązania wskazują w adresie strony nie tylko na Twoją firmę, ale także na firmę Twojego usługodawcy. To tak, jakby na wizytówce, obok logo swojej firmy, umieścić duże logo drukarni, która ją wydrukowała.

W home.pl, przy zakupie hostingu lub Poczty Biznes, otrzymujesz bezpłatną domenę techniczną. Dowiedz się, czym jest i jak z niej korzystać.

Masz prosty adres i łatwiej Cię znaleźć

W internecie jak w życiu: im dłuższy i bardziej skomplikowany adres, tym trudniej pod niego trafić. Na powyższym przykładzie widać, że w przypadku własnej domeny, adres WWW jest o wiele krótszy i prostszy niż przy korzystaniu z bezpłatnej domeny. Łatwiejszy do zapamiętania jest oczywiście ten pierwszy – w gruncie rzeczy wystarczy mieć w pamięci tylko np. nazwę firmy, której stronę chcemy odwiedzić. W przypadku tego drugiego, trzeba pamiętać nie tylko nazwę firmy, ale też nazwę domeny, w której ta firma ma swoją stronę.

Dowiedz się więcej o tym, jak dobrze wybrać adres internetowy.

Własna domena buduje wiarygodność

Kiedyś samo posiadanie własnej strony dawało przewagę nad konkurencją, a to, pod jakim była adresem i jak wyglądała, bywało kwestią drugorzędną. Dziś wielu internautów zauważa różnice między domeną i subdomeną. Strona na własnej, niezależnej domenie, to dla nich znak, ze firma podchodzi poważnie do obecności w internecie.

Jeśli potencjalny klient wie o bezpłatnych domenach udostępnianych przez np. firmy hostingowe i zobaczy, że Twoja firma korzysta z tego rozwiązania, może zacząć zastanawiać się, na czym jeszcze oszczędzasz, skoro nie inwestujesz we własną domenę, choć nie jest to relatywnie duży wydatek. A jeśli jeszcze nie zna Twojej firmy, może się zastanawiać, czy istnieje ona naprawdę. O oszustwach internetowych mówi się sporo, dlatego internauci są dziś o wiele bardziej ostrożni, a adres strony jest jedną z rzeczy, na które zwracają uwagę, chcąc ocenić wiarygodność strony.

Nawet jeśli prowadzisz firmę od lat i masz duże grono lojalnych klientów, na Twoją stronę wciąż mogą trafić osoby, które nigdy wcześniej nie słyszały o Twojej firmie. Jeśli nie korzystasz z własnej domeny, może to zniechęcać te osoby do skorzystania z Twojej oferty i zostania Twoimi klientami. Przejście na własną domenę to ważny krok w rozwoju biznesu.

W kwestii tego, jak własna domena buduje wiarygodność, warto wspomnieć też o cyberprzestępcach podszywających się pod firmy. Wykorzystują oni do tego m.in. domeny o nazwach łudząco podobnych do nazw firm swoich ofiar. Jeśli korzystasz z innego rozwiązania niż własna domena z najpopularniejszą końcówką .pl, ułatwiasz oszustom podszycie się pod Twoją firmę.

Nie masz jeszcze własnej domeny? Znajdź i zarejestruj swój nowy adres w sieci.

Własna domena to profesjonalna i bezproblemowa poczta

Korzystanie z darmowej skrzynki mailowej jest zrozumiałe w przypadku osób prywatnych, ale niedopuszczalne w komunikacji firmowej. Ta powinna odbywać się z własnej domeny.

Kiedy wysyłasz do klienta maila z adresu np. biuro@twojafirma.pl, odbiorca wie, że to rzeczywiście Ty do niego piszesz. Adres mailowy typu twojafirma@gmail.com tak naprawdę może założyć każdy. Korzystając z takiego, tracisz wiarygodność – osoby otrzymujące wiadomości od Ciebie, mogą wziąć je za spam.

Z kolei gdy korzystasz z bezpłatnej domeny i wysyłasz maile z adresu np. biuro@twojafirma.uslugodawca.pl, może się zdarzyć, że dotkną Cię problemy z ich dostarczaniem do odbiorców. To dlatego, że z domeny uslugodawca.pl mogą korzystać też inni internauci i nie masz wpływu na to, co robią. A jeśli wysyłają spam, zabezpieczenia operatorów pocztowych mogą na podstawie podobieństwa powiązać ich adres e-mail z Twoim i przez to utrudniać dostarczanie Twoich wiadomości.

Przykład: posiadasz bezpłatną domenę twojafirma.uslugodawca.pl w firmie, od której masz hosting. Inni klienci tej firmy również posiadają tam bezpłatne domeny, np. andrzej.uslugodawca.pl, innafirma.uslugodawca.pl itp. Z adresu info@andrzej.uslugodawca.pl wysyłany jest spam. Przez to Twoje wiadomości wysyłane z adresu biuro@twojafirma.uslugodawca.pl są blokowane przez niektórych operatorów pocztowych, ponieważ ich zabezpieczenia antyspamowe filtrują wszystkie wiadomości wysyłane z adresów *@*.uslugodawca.pl.

Korzystając z poczty we własnej, niezależnej domenie (np. twojafirma.pl), unikniesz takich problemów – z adresów *@twojafirma.pl będą korzystać tylko te osoby, dla których utworzysz skrzynki pocztowe (np. Twoi pracownicy).

Własna domena to niezależność

Jest naprawdę Twoja i możesz nią dowolnie zarządzać

Własna domena jest Twoja, dopóki ją opłacasz. Masz więc o wiele więcej możliwości zarządzania nią oraz swobodę tego, co i w jaki sposób publikujesz.

Z innych rozwiązań możesz korzystać, dopóki korzystasz z usług firmy, która Ci je udostępniła. Firma ta może też w którymś momencie zmienić zasady gry i zakończyć świadczenie usługi bądź wprowadzić za nią opłatę. Ma też prawo wprowadzić w regulaminie ograniczenia dotyczące sposobu korzystania z bezpłatnych domen np. w zakresie tematyki publikowanych na nich treści.

Przykładem jest usługa Google Business Site. Przez wiele lat przedsiębiorcy mogli korzystać z darmowych witryn firmowych bazujących na Profilu Firmy Google. Takie strony miały końcówkę .business.site, były proste i nierozbudowane. Mimo to wiele biznesów korzystało wyłącznie z tego rozwiązania.

Aż w końcu Google zaczęło te strony wygaszać: najpierw użytkownicy chcący je odwiedzić będą przekierowani na wizytówkę Google Moja Firma, ale od czerwca 2024 zobaczą komunikat „Nie znaleziono strony”. Firmy korzystające z Business Site i chcące dalej mieć swoją stronę internetową, zostały zmuszone do szybkiego szukania innych rozwiązań.

Możesz tworzyć i edytować rekordy domeny

We własnej domenie możesz dowolnie zarządzać rekordami domeny, dzięki czemu bez problemu możesz sterować dodatkowymi zabezpieczeniami poczty (np. SPF, DKIM, DMARC) czy potwierdzać własność domeny w zewnętrznych narzędziach analitycznych. W przypadku bezpłatnych domen, oferujące je firmy często nie dają możliwości tworzenia i edycji rekordów domeny bądź udostępniają je w bardzo ograniczonym zakresie.

Możesz tworzyć tyle subdomen i podstron, ile chcesz

Tworzenie subdomen może być bardzo użyteczne, np. do wyodrębnienia sklepu, bloga czy promocji na Black Friday. Mając własną domenę, możesz w prosty sposób stworzyć w niej tyle subdomen, ile potrzebujesz, np. sklep.twojafirma.pl, blog.twojafirma.pl itp., co ułatwi prowadzenie działań marketingowych.

Jeśli korzystasz z bezpłatnej domeny, adres Twojej strony to np. twojafirma.uslugodawca.pl, zatem technicznie Twoja strona jest subdomeną w domenie uslugodawca.pl. Teoretycznie jest możliwe stworzenie domeny niższego poziomu, np. promocja.twojafirma.uslugodawca.pl, ale usługodawcy rzadko oferują taką możliwość użytkownikom bezpłatnych domen (lub mocno ją ograniczają). Poza tym adresy WWW powinny być jak najmniej skomplikowane.

Podobnie rzecz ma się z podstronami – na bezpłatne domeny mogą być nałożone ograniczenia dotyczące liczby podstron, które można utworzyć. Tym nie musisz się przejmować, gdy korzystasz z własnej domeny.

Podsumowanie

Reasumując, decydując się na własną domenę przede wszystkim:

  • budujesz rozpoznawalność swojej marki i tworzysz jej profesjonalny wizerunek,
  • zwiększasz wiarygodność firmy oraz wysyłanych w jej imieniu e-maili,
  • zyskujesz pełną niezależność w konfiguracji i zarządzaniu domeną,
  • korzystasz z w pełni niezależnych adresów e-mail i unikasz problemów z dostarczaniem wiadomości do odbiorców.
Dowiedz się więcej:

 

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie