Zaistnieć w sieci można na wiele sposobów, ale najlepszą drogą do tego jest strona internetowa we własnej domenie. Jeśli więc Twoja firma ma być obecna w internecie, zacznij właśnie od tego. Dlaczego warto mieć własną domenę zamiast korzystać z innych rozwiązań? Powodów jest wiele – omawiamy je w tym artykule.
SPIS TREŚCI
- Budowa wizerunku i rozpoznawalności
- Prosty adres WWW
- Budowa wiarygodności
- Profesjonalna poczta bez problemów
- Niezależność
- Zarządzanie domeną
- Edycja rekordów domeny
- Tworzenie subdomen i podstron
- Podsumowanie
Własna domena buduje wizerunek i rozpoznawalność
Domena to adres, pod którym Twoja strona jest dostępna w sieci, ale także Twój znak rozpoznawczy, na podstawie którego klienci mogą Cię zidentyfikować i znaleźć w morzu konkurencji. Teoretycznie możesz korzystać z bezpłatnej domeny: darmowy adres WWW dostajesz np. na platformach blogowych lub jako dodatek do hostingu u niektórych dostawców. Jednak bezpłatna domena to w rzeczywistości subdomena w domenie należącej do usługodawcy. Oznacza to, że adres Twojej strony będzie wyglądał inaczej niż w przypadku własnej domeny
Jeśli korzystasz z bezpłatnej domeny, adres Twojej strony to np. twojafirma.uslugodawca.pl.
Dziś, kiedy obecność firmy w sieci to konieczność, adres strony WWW jest ważnym narzędziem budowy wizerunku i rozpoznawalności. Bezpłatne rozwiązania wskazują w adresie strony nie tylko na Twoją firmę, ale także na firmę Twojego usługodawcy. To tak, jakby na wizytówce, obok logo swojej firmy, umieścić duże logo drukarni, która ją wydrukowała.
Masz prosty adres i łatwiej Cię znaleźć
W internecie jak w życiu: im dłuższy i bardziej skomplikowany adres, tym trudniej pod niego trafić. Na powyższym przykładzie widać, że w przypadku własnej domeny, adres WWW jest o wiele krótszy i prostszy niż przy korzystaniu z bezpłatnej domeny. Łatwiejszy do zapamiętania jest oczywiście ten pierwszy – w gruncie rzeczy wystarczy mieć w pamięci tylko np. nazwę firmy, której stronę chcemy odwiedzić. W przypadku tego drugiego, trzeba pamiętać nie tylko nazwę firmy, ale też nazwę domeny, w której ta firma ma swoją stronę.
Własna domena buduje wiarygodność
Kiedyś samo posiadanie własnej strony dawało przewagę nad konkurencją, a to, pod jakim była adresem i jak wyglądała, bywało kwestią drugorzędną. Dziś wielu internautów zauważa różnice między domeną i subdomeną. Strona na własnej, niezależnej domenie, to dla nich znak, ze firma podchodzi poważnie do obecności w internecie.
- Dowiedz się, co to jest subdomena.
Jeśli potencjalny klient wie o bezpłatnych domenach udostępnianych przez np. firmy hostingowe i zobaczy, że Twoja firma korzysta z tego rozwiązania, może zacząć zastanawiać się, na czym jeszcze oszczędzasz, skoro nie inwestujesz we własną domenę, choć nie jest to relatywnie duży wydatek. A jeśli jeszcze nie zna Twojej firmy, może się zastanawiać, czy istnieje ona naprawdę. O oszustwach internetowych mówi się sporo, dlatego internauci są dziś o wiele bardziej ostrożni, a adres strony jest jedną z rzeczy, na które zwracają uwagę, chcąc ocenić wiarygodność strony.
W kwestii tego, jak własna domena buduje wiarygodność, warto wspomnieć też o cyberprzestępcach podszywających się pod firmy. Wykorzystują oni do tego m.in. domeny o nazwach łudząco podobnych do nazw firm swoich ofiar. Jeśli korzystasz z innego rozwiązania niż własna domena z najpopularniejszą końcówką .pl, ułatwiasz oszustom podszycie się pod Twoją firmę.
Własna domena to profesjonalna i bezproblemowa poczta
Korzystanie z darmowej skrzynki mailowej jest zrozumiałe w przypadku osób prywatnych, ale niedopuszczalne w komunikacji firmowej. Ta powinna odbywać się z własnej domeny.
Kiedy wysyłasz do klienta maila z adresu np. biuro@twojafirma.pl, odbiorca wie, że to rzeczywiście Ty do niego piszesz. Adres mailowy typu twojafirma@gmail.com tak naprawdę może założyć każdy. Korzystając z takiego, tracisz wiarygodność – osoby otrzymujące wiadomości od Ciebie, mogą wziąć je za spam.
Z kolei gdy korzystasz z bezpłatnej domeny i wysyłasz maile z adresu np. biuro@twojafirma.uslugodawca.pl, może się zdarzyć, że dotkną Cię problemy z ich dostarczaniem do odbiorców. To dlatego, że z domeny uslugodawca.pl mogą korzystać też inni internauci i nie masz wpływu na to, co robią. A jeśli wysyłają spam, zabezpieczenia operatorów pocztowych mogą na podstawie podobieństwa powiązać ich adres e-mail z Twoim i przez to utrudniać dostarczanie Twoich wiadomości.
Korzystając z poczty we własnej, niezależnej domenie (np. twojafirma.pl), unikniesz takich problemów – z adresów *@twojafirma.pl będą korzystać tylko te osoby, dla których utworzysz skrzynki pocztowe (np. Twoi pracownicy).
Własna domena to niezależność
Jest naprawdę Twoja i możesz nią dowolnie zarządzać
Własna domena jest Twoja, dopóki ją opłacasz. Masz więc o wiele więcej możliwości zarządzania nią oraz swobodę tego, co i w jaki sposób publikujesz.
Z innych rozwiązań możesz korzystać, dopóki korzystasz z usług firmy, która Ci je udostępniła. Firma ta może też w którymś momencie zmienić zasady gry i zakończyć świadczenie usługi bądź wprowadzić za nią opłatę. Ma też prawo wprowadzić w regulaminie ograniczenia dotyczące sposobu korzystania z bezpłatnych domen np. w zakresie tematyki publikowanych na nich treści.
Aż w końcu Google zaczęło te strony wygaszać: najpierw użytkownicy chcący je odwiedzić będą przekierowani na wizytówkę Google Moja Firma, ale od czerwca 2024 zobaczą komunikat „Nie znaleziono strony”. Firmy korzystające z Business Site i chcące dalej mieć swoją stronę internetową, zostały zmuszone do szybkiego szukania innych rozwiązań.
Możesz tworzyć i edytować rekordy domeny
We własnej domenie możesz dowolnie zarządzać rekordami domeny, dzięki czemu bez problemu możesz sterować dodatkowymi zabezpieczeniami poczty (np. SPF, DKIM, DMARC) czy potwierdzać własność domeny w zewnętrznych narzędziach analitycznych. W przypadku bezpłatnych domen, oferujące je firmy często nie dają możliwości tworzenia i edycji rekordów domeny bądź udostępniają je w bardzo ograniczonym zakresie.
Możesz tworzyć tyle subdomen i podstron, ile chcesz
Tworzenie subdomen może być bardzo użyteczne, np. do wyodrębnienia sklepu, bloga czy promocji na Black Friday. Mając własną domenę, możesz w prosty sposób stworzyć w niej tyle subdomen, ile potrzebujesz, np. sklep.twojafirma.pl, blog.twojafirma.pl itp., co ułatwi prowadzenie działań marketingowych.
Jeśli korzystasz z bezpłatnej domeny, adres Twojej strony to np. twojafirma.uslugodawca.pl, zatem technicznie Twoja strona jest subdomeną w domenie uslugodawca.pl. Teoretycznie jest możliwe stworzenie domeny niższego poziomu, np. promocja.twojafirma.uslugodawca.pl, ale usługodawcy rzadko oferują taką możliwość użytkownikom bezpłatnych domen (lub mocno ją ograniczają). Poza tym adresy WWW powinny być jak najmniej skomplikowane.
Podobnie rzecz ma się z podstronami – na bezpłatne domeny mogą być nałożone ograniczenia dotyczące liczby podstron, które można utworzyć. Tym nie musisz się przejmować, gdy korzystasz z własnej domeny.
Podsumowanie
Reasumując, decydując się na własną domenę przede wszystkim:
- budujesz rozpoznawalność swojej marki i tworzysz jej profesjonalny wizerunek,
- zwiększasz wiarygodność firmy oraz wysyłanych w jej imieniu e-maili,
- zyskujesz pełną niezależność w konfiguracji i zarządzaniu domeną,
- korzystasz z w pełni niezależnych adresów e-mail i unikasz problemów z dostarczaniem wiadomości do odbiorców.
Dowiedz się więcej: