Wybór domeny powinien być krokiem przemyślanym. Domena chwytliwa albo oryginalna będzie łatwa do zapamiętania, z kolei zbyt skomplikowana może utrudnić dotarcie do strony internetowej. Raz wybraną nazwę, z którą zaczniemy być kojarzeni, niełatwo będzie też zmienić. W tym poradniku pokażemy Ci jak wybrać domenę, tak aby adres był przyjazny i odpowiadał charakterowi działalności.
1. Krótka i łatwa do zapamiętania nazwa domeny
Na skuteczną promocję w internecie duży wpływ ma odpowiedni dobór nazwy domeny. Wybierz prosty adres internetowy – w zasadzie im mniej znaków, tym lepiej. Może to nie być łatwe, ponieważ na rynku domenowym panuje coraz większy „ścisk” i wiele ciekawych nazw (szczególnie w obrębie domeny .pl) jest już zajętych, dlatego warto użyć wyobraźni lub sztucznej inteligencji. W home.pl, obok standardowej, oferujemy też wyszukiwarkę domen AI, która na podstawie Twojego pomysłu, zaproponuje dostępne adresy.
To naprawdę fajna zabawa, warto spróbować:
Nazwa domeny powinna odzwierciedlać charakter prowadzonej działalności, dlatego jeśli krótki adres będzie niedostępny, przetestuj nazwy dwuczłonowe. W takim wypadku warto zarejestrować dwie domeny: jedną z myślnikiem, drugą bez. Nie stracisz ruchu (odwiedzin na stronie) nawet podczas pomyłki klientów, gdy niepoprawnie wpiszą adres Twojej strony.
Unikaj wykorzystywania w nazwie cyfr oraz stawiania obok siebie podobnych w zapisie liter, np. „i” oraz „l”. Sprawdź też, czy każdy jest w stanie łatwo zapamiętać lub powtórzyć Twój adres internetowy. Starym, dobrym testem jest podanie nazwy komuś przez telefon. Jeśli w odpowiedzi usłyszmy „możesz powtórzyć?” „a jak to się pisze?” – już wiesz, że ten adres chyba trzeba jeszcze przemyśleć.
Zastanów się również jak wybrać nazwę domeny, która będzie dobrze brzmieć zarówno na piśmie, jak i przy jej przekazywaniu ustnie. Unikaj słów trudnych do wymówienia lub takich, które łatwo zapisać źle.
2. Jak wybrać domenę. Liczy się nie tylko końcówka .pl
Domena z końcówką .pl jest najpopularniejsza w Polsce i większość osób zaczyna poszukiwania swojego adresu właśnie od niej. Jeśli jednak wybrana przez Ciebie nazwa w domenie.pl jest już zajęta, nie „udziwniaj” jej np. poprzez dodawanie na jej początku liter „e”, „i”. W niektórych sytuacjach (np. efirma.pl, czy ezakupy.pl) ma to sens, ale np. adres ichleb.pl wydaje się już zbytnim komplikowaniem sytuacji.
Sprawdź natomiast dostępność rozszerzeń typu .org, .net, .biz czy .co, są one mniej popularne, więc zwiększa się szansa na to, iż nazwa będzie wciąż wolna. W obrocie pojawia się też coraz więcej nowych końcówek domen, które raz że pozwalają użyć nazwy niedostępnej w wersji z końcówką .pl, dwa umożliwiają tworzenie nietypowych połączeń np. nawiązujących do branży: .clinic, .consulting, .ski czy .news.
Jedną z domen, która zyskała popularność wśród polskich przedsiębiorców, jest .eu.
3. Wpływ wyboru domeny na pozycjonowanie w Google i LLM
Wybór odpowiedniej domeny może mieć wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz na sposób, w jaki jest interpretowana przez modele językowe, takie jak te wykorzystywane w sztucznej inteligencji. Choć Google nie przyznaje już tak dużej wagi słowom kluczowym w nazwie domeny jak kiedyś, to jednak obecność trafnych fraz w nazwie domeny nadal może pomóc w kontekście dopasowania tematycznego i zwiększenia współczynnika klikalności (CTR) w wynikach wyszukiwania. Czyli pozycjonowanie strony może na tym zyskać.
Ponadto, dobrze dobrana domena wspiera budowanie semantycznej spójności treści, co jest istotne zarówno dla algorytmów wyszukiwarek, jak i dużych modeli językowych (LLM) – ułatwia im zrozumienie, czego dotyczy dana witryna. Z perspektywy SEO oraz przyszłościowych technologii przetwarzania języka, warto więc postawić na adres internetowy, który jest nie tylko prosty do zapamiętania, ale i jednoznaczny tematycznie.
W kontekście zmian algorytmicznych dobrze jest też zastanowić się, jak wybrać dobrą domenę pod względem ogólnej jasności przekazu i prostoty. Adres, który nie zawiera zbędnych elementów, będzie lepiej odbierany przez użytkowników i pomoże uniknąć błędów przy wpisywaniu.
4. Używanie myślnika w nazwie domeny
Myślniki oddzielające dwa człony w nazwie domeny to dobry pomysł, jeśli wersja bez takiego znaku jest już zarejestrowana, np. nasza-klasa.pl. Jeśli jednak domena nie jest dobrze rozreklamowana, nie licz na to, że ktoś wpisując adres sam wpadnie na pomysł rozdzielenia nazwy myślnikiem.
Domeny wykorzystujące myślnik są już pełnoprawnymi i często niedocenianymi formami adresów, szczególnie dla nazw wieloczłonowych.
5. Wykorzystanie polskich znaków w adresie internetowym
Choć technicznie możliwe jest rejestrowanie domen z polskimi znakami diakrytycznymi (np. ą, ę, ć itd.), ich stosowanie wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Przede wszystkim większość użytkowników nie jest przyzwyczajona do wpisywania takich znaków w pasku adresu, co może prowadzić do błędów. Ponadto, wiele systemów, przeglądarek czy programów pocztowych może nie obsługiwać domen IDN (Internationalized Domain Name) w pełni poprawnie – zamiast czytelnego adresu, użytkownik może zobaczyć ciąg znaków zaczynający się od xn--.
Z punktu widzenia SEO nie ma istotnych korzyści wynikających z używania polskich znaków w domenie, a wręcz może to utrudnić linkowanie i udostępnianie adresu.
Jeśli zastanawiasz się, jaką domenę wybrać, w tym kontekście warto rozważyć czy w ogóle chcesz użyć słowa zawierającego takie znaki, ale w wersji „bezogonkowej” (np. zamiast „żółty.pl”, „zolty.pl”). Musimy liczyć się z tym, że w takiej sytuacji będziemy musieli każdorazowo wyjaśniać pisownię adresu.
- Dla ciekawych tutaj rozwijamy ten temat: Czy domeny mogą mieć polskie znaki?