Co Adwords może zrobić dla mojego biznesu?

Szybki hosting dla WordPressa

Dla osób prowadzących biznes widoczność w sieci jest czymś niezbędnym. Google oferuje bardzo skuteczny program reklamowy o nazwie Google Adwords, który wyświetli twoje reklamy zarówno w wynikach wyszukiwania przeglądarki Google jak i w witrynach partnerskich. Wystarczy tylko otworzyć konto Adwords, utworzyć kampanię, wybrać odpowiednie dla twojego biznesu słowa kluczowe i zdecydować o wysokości budżetu przeznaczonego na dzienną reklamę.

Załóżmy, że prowadzisz biuro podróży i korzystasz z Google Adwords, twoja reklama będzie wyświetlać się następująco:Wyszukiwarka Google - Przykładowy widok wyświetlonych wyników wyszukiwania z reklamami Google AdWords

Kilka istotnych cech wyróżnia program Adwords na tle innych rodzajów działań reklamowych. Po pierwsze, nie ma minimalnej wymaganej kwoty wydatków. Sam decydujesz jak mało lub jak dużo chcesz wydawać miesięcznie, a Twoje koszty nigdy nie przekroczą ustalonej kwoty. Po drugie, twoje reklamy docierają do użytkowników, gdy wpisują w wyszukiwarce Google pojedyncze słowa lub wyrażenia bądź przeglądają witryny internetowe o tematyce związanej z działalnością Twojej firmy.

Przykład

Jesteś właścicielem salonu fryzjerskiego w Szczecinie. Ustaw pojawianie się reklamy tylko klientom mieszkającym w Szczecinie i okolicach, a gdy ktoś mieszkający tam wpisze w Google wyrażenie „salon fryzjerski Szczecin”, będzie mógł zobaczyć Twoją reklamę i kliknąć ją, by skontaktować się z twoją firmą. Co ważne, zapłacisz tylko za kliknięcie reklamy przez użytkowników, a nie za same jej wyświetlenie.

Aby lepiej zrozumieć, jak działa Adwords i w pełni wykorzystać budżet reklamowy, trzeba poznać kluczowe elementy Adwords takie jak: słowa kluczowe, miejsca docelowe, ranking reklamy, stawki i wynik jakości.

Jak słowa kluczowe powodują wyświetlanie reklam

Słowa kluczowe to wybrane przez Ciebie wyrazy lub wyrażenia, które powodują wyświetlanie reklam w wyszukiwarce lub w innych witrynach.  Jeśli tak jak w naszym przykładzie prowadzisz salon fryzjerski, możesz użyć w kampanii Adwords słowa kluczowego „usługi fryzjerskie”, „strzyżenie damskie”, „farbowanie włosów”.  Aby zwiększyć szanse na wyświetlanie reklamy użytkownikom, którzy są najbardziej zainteresowani Twoim produktem lub usługą, użyj precyzyjnych, a nie ogólnych, słów kluczowych. Na przykład jeżeli prowadzisz salon fryzjerski tylko dla kobiet użyj wyrażenia „fryzjer damski”, zamiast po prostu „fryzjer”. To poprawia skuteczność reklamy i pozwala lepiej wykorzystać jej budżet.

Miejsca docelowe: reklama w witrynach poza siecią wyszukiwania

Słowa kluczowe mogą powodować wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google, ale także w innych witrynach wyszukiwania np. w usługach Google, takich jak YouTube, czy w witrynach partnerskich. Są to tak zwane miejsca docelowe, będące częścią sieci reklamowej.

Google może automatycznie wybierać miejsca docelowe dla Twoich reklam, dopasowując Twoje słowa kluczowe do treści witryn w sieci reklamowej. Możesz też wybierać je samodzielnie, aby mieć większą kontrolę nad tym, gdzie wyświetlają się reklamy. Jeżeli prowadzisz już wspomniany salon fryzjerski możesz ustalić, że twoje reklamy będą pojawiać się tylko w witrynach poświęconych fryzjerstwu, kosmetykom do włosów itp.

Ranking reklamy: jak określa się pozycje reklam Google

A co jeśli wielu reklamodawców używa tego samego słowa kluczowego do wyświetlania reklam lub chce, aby ich reklamy były wyświetlane w tych samych witrynach? Wracając do naszego przykładu, kilka salonów fryzjerskich reklamuje się używając słowa kluczowego „fryzjer damski”.

Do określenia, czyja reklama wyświetli się i w jakiej kolejności, Google używa rankingu reklamy.Wyszukiwarka Google - Ranking reklamy - Przykładowa pierwsza wyświetlona pozycja z reklamą

Twój ranking zależy od:

  • stawki, która oznacza, ile chcesz wydać,
  • jakości Twoich reklam i witryny,
  • przewidywanego wpływu rozszerzeń reklam i innych formatów reklamy.

Działanie stawek i obliczanie jakości reklamy może być nieco różne w różnych rodzajach kampanii.

W przypadku reklamy kierowanej na słowa kluczowe w Google i witrynach partnerskich stawka oparta jest na maksymalnym koszcie kliknięcia (maks. stawka CPC), czyli maksymalnej kwocie, jaką zgadzasz się zapłacić za każde kliknięcie reklamy. Jakość reklamy jest z kolei obliczana na podstawie składników Wyniku Jakości czyli przewidywanego współczynnika klikalności, trafności reklamy i jakości strony docelowej.

Ile więc ostatecznie zapłacę?

Za każdym razem, gdy reklama Adwords zostanie uznana za odpowiednią do wyświetlenia w wynikach wyszukiwania, przeprowadza się aukcję reklam. Kwota do zapłaty (rzeczywiste CPC) jest często niższa niż Twoja maks. stawka CPC, gdyż dzięki aukcji Adwords zapłacisz minimalną kwotę potrzebną do utrzymania pozycji Twojej reklamy.

Na koniec, warto jeszcze zaznaczyć, że zarówno rozpoczęcie emisji reklam w Google Adwords, jak i jej wstrzymanie lub przerwanie nie nastręcza trudności. Nie ma przy tym żadnych zobowiązań.

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie