Google AdSense i Google AdWords należą do grupy podstawowych narzędzi tworzących sieć reklamową Google. AdSense pozwala właścicielom witryn udostępniać miejsce reklamowe, a AdWords poprzez określony budżet reklamowy na wyświetlanie reklam w całej sieci Google. Pisząc wprost: aby korzystać z AdWords, musisz zapłacić, ale AdSense może zarobić pieniądze.
Google oferuje wiele narzędzi, które mogą pomóc CI w codziennej pracy ale także pomóc w analizie działania strony WWW lub Twojej firmy w sieci Internet. Bez wątpienia jedynymi z najpopularniejszych rozwiązań oferowanych przez Google są: Google AdWords i Google AdSense. W tym artykule wyjaśniamy kluczowe różnice między obydwoma narzędziami oraz możliwość ich zastosowania w pozycjonowaniu, reklamie, zarabianiu i budowaniu wizerunku Twojej firmy w sieci Internet.
AdSense i AdWords – najważniejsza różnica
AdWords i AdSense to dwie różne platformy reklamowe oferowane przez Google. Mają one bardzo różne zastosowania. Łatwo pomylić jedno z drugim gdyż często używane są w bardzo zbliżonym do siebie kontekście.
Najważniejszą różnicą miedzy obydwiema usługami Google jest to, że Google AdSense jest skierowany do właścicieli witryn i pozwala na tzw. rezerwowanie powierzchni reklamowej na stronie internetowej. Powierzchnia ta zostanie w przyszłości użyta przez program Google AdWords do wyświetla reklam na stronie internetowej. Google AdSense wymaga od użytkownika odpowiedniej konfiguracji, a więc przygotowania powierzchni reklamowych poprzez m.in. implementację kodu reklam. Nie jest to trudne, wykonasz to sam bez znajomości wiedzy technicznej. Istnieje także szereg dodatków, np. wtyczek WordPress, które pomogą Ci w tym zadaniu.
- Pozycjonowanie strony czy płatna reklama AdWords
- SEO vs. SEM : Jaka jest różnica i jakie ma znaczenie?
Google AdWords działa w drugą stronę, umożliwia firmom i sprzedawcom reklamowanie się w sieci Google, korzystając przy tym m.in. z powierzchni reklamowych Google AdSense zaimplementowanych na stronach WWW. Google AdWords jest intuicyjnym narzędziem, ale o tym jaka reklama zostanie wyświetlona (tekstowa czy graficzna) zdecydujesz sam.
W programie Google AdWords właściciel konta płaci Google za to aby wyświetlać swoje reklamy internetowe. W programie Google AdSense właściciel konta zarabia na wyświetlaniu reklam internetowych na oferowanych powierzchniach. Google AdSense pozwala na udostępnianiu powierzchni reklamowych na stronach internetowych, ale także na Twoim kanale YouTube (na filmach).
Kto zarabia a kto płaci w programie AdSense i AdWords
Zgodnie z powyższym AdWords i AdSense są ściśle powiązane ze sobą i stanowią elementy sieci reklamowej Google. O ile jedna platforma tworzy miejsca reklamowe, druga pozwala na zarządzanie reklamami i reklamowanie się.
Użytkownicy nie muszą jednak korzystać z obu platform jednocześnie, ale dla wielu podmiotów jest to bardzo korzystne.
Google AdWords umożliwia każdemu użytkownikowi programu reklamowego na stworzenie własnej reklamy, kampanii reklamowej. Reklamy stworzone i opłacone w programie Google AdWords będą wyświetlane w sieci reklamowej Google, także w samej wyszukiwarce. Do sieci reklamowej Google należy m.in. wspomniana przestrzeń Google AdSense. W Google AdWords właściciel konta płaci firmie Google za umieszczanie reklam. Reklamy mogą odnosić się do produktów, usług, stron internetowych, także tych, gdzie użyto przestrzeń Google AdSense.
W programie Google AdSense właściciel konta nie ponosi kosztów reklamy. Jedyne co robi, to udostępnia przestrzeń swoich witryn na wyświetlanie reklam, które ktoś inny opłacił z pomocą programu Google AdWords. Za wyświetlanie reklam, a dokładnie klikanie w nie, użytkownik otrzymuje wynagrodzenie. W tym przypadku to Google wypłaca użytkownikowi programu AdSenens wynagrodzenie (w zależności czy odbiorcą jest osoba fizyczna czy firma może być konieczne wystawienie faktury). Dołączenie do programu AdSense nic nie kosztuje.
Podsumowanie
Dzięki programom Google możesz łatwo dotrzeć do nowych klientów reklamując się w sieci reklamowej Google. Nie potrzebujesz do tego specjalistycznej wiedzy, poza jasno określonymi celami kampanii reklamowej. Proces konfiguracji reklamy jest na tyle intuicyjny, że nawet nie wiedząc do kogo chcesz nią dotrzeć, Google podpowie Ci wiele cennych informacji.
Pamiętaj, że reklama nie jest darmowa, a źle dobre słowa kluczowe lub parametry reklamy, mogą wygenerować duże koszty. O ile nie płacisz za liczbę wyświetleń (jak np. w serwisie Facebook) a za same kliknięcia, dobrze, gdy kliknięcie w reklamę za która płacisz powoduje wykonanie transakcji na stronie WWW. Dlatego planując kampanie reklamowe Google AdWords warto korzystać z pomocy specjalistów, aby maksymalnie zwiększyć konwersję i sprawić, że reklama będzie efektywna.
Jeśli jesteś wydawcą, tworzysz strony WWW, prowadzisz aktywny kanał na YouTube ale nie masz partnerów, którzy mogli by płacić Ci za promowanie ich produktów, warto skorzystać z Google AdSense. Efektywność Google AdSense będzie w dużej mierze zależała od ilości odbiorców dla wyświetlanych reklam. Jeśli Twoja strona rozwija się i masz rosnącą liczbę gości, z pewnością szybko dokonasz pierwszej wypłaty z programu AdSense.
Pamiętaj także, że możesz zarabiać na polecaniu usługi i produktów w ramach tzw. sieci afiliacyjnych. Sprawdź program polecaj.home.pl, który umożliwia zarabianie na usługach z portfolio home.pl
Jak zareklamować firmę w Internecie?
Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.