Gmail jest bezpłatnym systemem poczty, stworzonym i rozwijanym przez firmę Google. Głównym zadaniem Gmaila jest realizacja usług pocztowych. Jest to zarazem jeden z najpopularniejszych systemów poczty elektronicznej dostępnych bezpłatnie w sieci Internet. Może zdarzyć się, że poczta wysłana od operatora innego niż Gmail nie dotrze na serwery Google. W jaki sposób rozwiązać ten problem i dlaczego taka sytuacja ma miejsce?
SPIS TREŚCI
- Wprowadzenie
- Klasyfikacja wiadomości SPAM wg. Gmail
- Czemu moja poczta jest blokowana?
- Czy mogę sprawdzić logi pocztowe dla skrzynki e-mail na serwerze w home.pl?
Wprowadzenie
Klasyfikacja wiadomości SPAM według Gmail
- fałszywe adresy e-mail nadawców,
- phishing,
- popularne treści reklamowe,
- niepotwierdzony adres nadawcy,
- anulowane subskrypcje,
- niebezpieczne załączniki,
- niechciane treści.
Czemu moja poczta jest blokowana?
- podejrzany adres IP nadawcy wiadomości,
- treść wiadomości e-mail,
- ilość przesłanych wiadomości do Gmail.
Jest to jedna z możliwych przyczyn blokowania poczty, ale nie musi ona mieć podłoża w tym, że serwer działa nieprawidłowo, jest niebezpieczny lub przesyłana poczta została źle zredagowana. Należy jednak pamiętać o tym że Google może brać różne parametry pod uwagę, ale nie musi oznaczać to nic złego dla nas samych.
W jednym z przypadków kiedy poczta może być blokowana przez Gmail, jest np. brak świadomości użytkownika serwera pocztowego, że adres IP lub adres domeny został umieszczony na czarnej liście Gmail. Efektem tego będzie dostarczenie wiadomości e-mail do adresata i umieszczenie jej w folderze SPAM lub otrzymanie informacji zwrotnej o niedostarczeniu wiadomości e-mail. Wiadomości zwrotne, zatytułowane m.in Mailer Deamon lub Failure Notice wrócą na Twoją skrzynkę e-mail po wysłaniu wiadomości e-mail. W treści wiadomości zwrotnej będzie przedstawiona przyczyna niedostarczenia wiadomości do adresata.
W opisanych powyżej przypadkach problem może dotyczyć adresu IP serwera, z którego została wysłana poczta, a który został dodany do czarnej listy Gmail. Blokowanie adresu IP nadawcy jest najczęstszą przyczyną niedostarczenia poczty do odbiorcy. Nawet jeśli technicznie Twój serwer nie stwarza powodów do tego, aby być traktowanym w sieci jako potencjalnie niebezpieczny.
Krok 1. Weryfikacja przyczyny blokady
Możesz także podjąć samodzielne kroki w celu ustalenia przyczyny blokady, np.:
- przeskanuj komputer i w poszukiwaniu wirusów i złośliwego oprogramowania,
- sprawdź załączniki przesyłane w wiadomości (czy nie zawierają szkodliwych treści),
- tymczasowo wstrzymaj wysyłkę dużej ilości wiadomości e-mail na konta w Gmail,
- sprawdź zawartość serwera, w poszukiwaniu złośliwych skryptów wysyłających SPAM,
- sprawdź, czy adres IP, z którego nastąpiła wysyłka wiadomości, nie jest listowany na serwerach RBL.
Zapoznaj się też ze wskazówkami Google dotyczącymi zapobiegania blokowania i umieszczania w folderze SPAM wiadomości wysyłanych do użytkowników Gmaila. Upewnij się, że postępujesz zgodnie z nimi.
Krok 2. Kontakt z zespołem Gmail
Wiadomości e-mail, które trafiają do folderu SPAM, możesz także zgłosić jako treści poprawne – Zgłoś, że wiadomość pochodzi od wiarygodnego dostawcy.
Czy mogę sprawdzić logi pocztowe dla skrzynki e-mail na serwerze w home.pl?
Bezpieczna Poczta e-mail
2 mln użytkowników nie może się mylić. Wybierz niezawodny i bezpieczny e-mail z kalendarzem, organizacją zadań i bez spamu.