Dlaczego poczta wysłana z home.pl nie dochodzi na Gmail?

Gmail jest bezpłatnym systemem poczty, stworzonym i rozwijanym przez firmę Google. Głównym zadaniem Gmaila jest realizacja usług pocztowych. Jest to zarazem jeden z najpopularniejszych systemów poczty elektronicznej dostępnych bezpłatnie w sieci Internet. Może zdarzyć się, że poczta wysłana od operatora innego niż Gmail nie dotrze na serwery Google. W jaki sposób rozwiązać ten problem i dlaczego taka sytuacja ma miejsce?

SPIS TREŚCI

 

WAŻNE! Artykuł ma charakter poglądowy, a zebrane w nim wskazówki odnoszą się do informacji dostępnych w sieci Internet (np. na stronie wsparcia technicznego Gmail). Szczegółowe przyczyny niedostarczenia wiadomości do Gmail sugerujemy wyjaśniać bezpośrednio z firmą Google.

Wprowadzenie

Gmail, podobnie jak inni usługodawcy poczty elektronicznej, posiada i rozwija zabezpieczenia antyspamowe, które chronią użytkowników tej poczty przed otrzymywaniem niechcianej korespondencji, m.in. spamu.
Zgodnie z publikowanymi przez Google treściami i regulaminami, weryfikacji podlegają nie tylko zawartość wiadomości w postaci załączników, ale także sama treść wiadomości. W praktyce przekłada się to na bardzo rozbudowany algorytm zabezpieczeń, a zarazem algorytm podatny na błędy wynikające z tego, jakie treści przesyłamy i jak Google postrzega innych dostawców usług poczty e-mail.
Czy wiesz, że każdego dnia dziesiątki firm w Polsce staje się ofiarą ataków za pomocą ransomware? Chroń swoje dane już teraz. Zablokowany komputer, sparaliżowana firma, ograniczony dostęp do sieci, wyłudzenie pieniędzy w zamian za odblokowanie urządzenia lub konkretnych danych. Przeczytaj, czym jest ransomware i jak chronić się przed zagrożeniami z Internetu. Skorzystaj z oferty na oprogramowanie antywirusowe i chroniące przed ransomware.

Klasyfikacja wiadomości SPAM według Gmail

Jak informuje Gmail, w ramach poczty działa automatyczny system wykrywania SPAMU. Opiera się on na odpowiedniej identyfikacji załączników oraz treści wiadomości. Inteligentny system potrafi uczyć się i wyciągać wnioski na podstawie działań użytkowników. Wiadomości e-mail, które w systemie Gmail zostały zaklasyfikowane jako SPAM lub wiadomości niebezpieczne, mogą zawierać:
  • fałszywe adresy e-mail nadawców,
  • phishing,
  • popularne treści reklamowe,
  • niepotwierdzony adres nadawcy,
  • anulowane subskrypcje,
  • niebezpieczne załączniki,
  • niechciane treści.
Wiadomości e-mail mogą być także zaklasyfikowane jako spam przez indywidualne reguły antyspamowe, które może zdefiniować samodzielnie każdy użytkownik poczty. Więcej informacji na temat przyczyn oznaczania wiadomości jako spam znajdziesz w dokumentacji Google pod tym adresem.
WAŻNE! W przypadku nowych kont pocztowych założonych w serwisie Gmail, folder SPAM jest folderem domyślnie ukrytym. Jeśli wysyłając pocztę do serwerów Gmail, nie otrzymałeś informacji o jej odrzuceniu, warto zasugerować odbiorcy wiadomości sprawdzenie zawartości folderu SPAM.
Jeśli poczta e-mail wysłana z serwera home.pl trafiła do folderu SPAM na Gmail, sugerujemy zgłosić zapytanie bezpośrednio do firmy Google (w celu uzyskania informacji o przyczynie takiej klasyfikacji). Możesz także zasugerować odbiorcy wiadomości dodanie Twojego adresu e-mail na „białą listę nadawców” lub zgłoszenie do Gmail Twojego adresu e-mail jako bezpiecznego. Więcej informacji na temat białej oraz czarnej listy nadawców w Gmail znajdziesz pod tym adresem.

Czemu moja poczta jest blokowana?

Podczas wysyłki wiadomości e-mail do odbiorców posiadających konta na Gmail, wiadomość może zostać odrzucona. Kierując się w/w informacjami, użytkownik poczty innego dostawcy niż Google, np. poczty home.pl, może uznać za przyczynę serwer, z którego korzysta. Jednocześnie przyjmuje, że korzysta z usługi oraz tworzy treści niezgodne z zaleceniami Google. Zaliczają się do tego m.in.:
  • podejrzany adres IP nadawcy wiadomości,
  • treść wiadomości e-mail,
  • ilość przesłanych wiadomości do Gmail.

Jest to jedna z możliwych przyczyn blokowania poczty, ale nie musi ona mieć podłoża w tym, że serwer działa nieprawidłowo, jest niebezpieczny lub przesyłana poczta została źle zredagowana. Należy jednak pamiętać o tym że Google może brać różne parametry pod uwagę, ale nie musi oznaczać to nic złego dla nas samych.

W jednym z przypadków kiedy poczta może być blokowana przez Gmail, jest np. brak świadomości użytkownika serwera pocztowego, że adres IP lub adres domeny został umieszczony na czarnej liście Gmail. Efektem tego będzie dostarczenie wiadomości e-mail do adresata i umieszczenie jej w folderze SPAM lub otrzymanie informacji zwrotnej o niedostarczeniu wiadomości e-mail. Wiadomości zwrotne, zatytułowane m.in Mailer Deamon lub Failure Notice wrócą na Twoją skrzynkę e-mail po wysłaniu wiadomości e-mail. W treści wiadomości zwrotnej będzie przedstawiona przyczyna niedostarczenia wiadomości do adresata.

Dowiedz się więcej o tym, co oznaczają typowe komunikaty o problemie z dostarczeniem wiadomości.

W opisanych powyżej przypadkach problem może dotyczyć adresu IP serwera, z którego została wysłana poczta, a który został dodany do czarnej listy Gmail. Blokowanie adresu IP nadawcy jest najczęstszą przyczyną niedostarczenia poczty do odbiorcy. Nawet jeśli technicznie Twój serwer nie stwarza powodów do tego, aby być traktowanym w sieci jako potencjalnie niebezpieczny.

Krok 1. Weryfikacja przyczyny blokady

Przyczyny blokady adresu IP nadawcy, mogą wynikać z wcześniej przedstawionych metod weryfikacji wiadomości e-mail, a tym samym nie spełnieniu wymagań Google.

Możesz także podjąć samodzielne kroki w celu ustalenia przyczyny blokady, np.:

  • przeskanuj komputer i w poszukiwaniu wirusów i złośliwego oprogramowania,
  • sprawdź załączniki przesyłane w wiadomości (czy nie zawierają szkodliwych treści),
  • tymczasowo wstrzymaj wysyłkę dużej ilości wiadomości e-mail na konta w Gmail,
  • sprawdź zawartość serwera, w poszukiwaniu złośliwych skryptów wysyłających SPAM,
  • sprawdź, czy adres IP, z którego nastąpiła wysyłka wiadomości, nie jest listowany na serwerach RBL.

Zapoznaj się też ze wskazówkami Google dotyczącymi zapobiegania blokowania i umieszczania w folderze SPAM wiadomości wysyłanych do użytkowników Gmaila. Upewnij się, że postępujesz zgodnie z nimi.

Krok 2. Kontakt z zespołem Gmail

Jeżeli po wykonaniu wymienionych wyżej czynności nie dostrzegasz, by występowała u Ciebie jedna z wymienianych przyczyn niedostarczania wiadomości na skrzynki pocztowe w Gmail, możesz skontaktować się z zespołem Gmail poprzez formularz.

Wiadomości e-mail, które trafiają do folderu SPAM, możesz także zgłosić jako treści poprawne – Zgłoś, że wiadomość pochodzi od wiarygodnego dostawcy.

Czy mogę sprawdzić logi pocztowe dla skrzynki e-mail na serwerze w home.pl?

W celu sprawdzenia aktywności Twojej skrzynki e-mail, skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta home.pl. Po autoryzacji klienta, konsultant będzie w stanie sprawdzić logi pocztowe dla Twojej skrzynki e-mail.
WAŻNE! W ramach oferty home.pl możesz skorzystać z usługi SiteLock, czyli rozwiązania dla klientów, którzy chcą zabezpieczyć swoją stronę WWW przed atakami hakerów, jak i również „wyleczyć” ją, kiedy ta zostanie już zainfekowana złośliwym oprogramowaniem. Usługa SiteLock działa bezpośrednio na serwerze, na którym znajduje się strona WWW. Możesz także zakupić oprogramowanie antywirusowe, które gwarantuje kompleksową ochronę antywirusową oraz bezpieczeństwo w Internecie. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o konfiguracji w/w usługi i oprogramowania.
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Bezpieczna Poczta e-mail

2 mln użytkowników nie może się mylić. Wybierz niezawodny i bezpieczny e-mail z kalendarzem, organizacją zadań i bez spamu.