Tagi i kategorie – prosty sposób na dostęp do dodanych wpisów

Szybki hosting dla WordPressa

 

W miarę rozwoju strony WWW i przypływu nowych wpisów ważne jest, aby można było łatwo dotrzeć do pożądanych przez użytkownika treści. Najprostszą znaną wszystkim metodą jest skorzystanie z wyszukiwarki.

Wyszukiwarka sprawdza dostępne treści zwracając wyniki wyszukiwania. Zwykle są one poprawne, ale nie zawsze pozwalają na ich segregację, filtrowanie według określonych parametrów. Wyszukiwarki zwracają najczęściej wynik wyszukiwania w postaci publikacji, które zawierają poszukiwaną frazę.

Co zrobić gdy wpis, chociaż na temat, nie zawiera w sobie frazy którą poszukujemy? Możemy wtedy skorzystać z filtrowania wpisów wg. kategorii oraz tagów.

Kategorie i tagi, to dwie niezależne metody grupowania wpisów na blogu/stronie WWW. W przeciwieństwie  do wyszukiwarki, kategorie i tagi wyświetlają tylko wpisy, które zostały do nich przypisane. Posiadają wspólny element. Każdy wpis może być przypisany zarówno do wielu kategorii jak i tagów. Dzięki nim zarówno użytkownik odwiedzający stronę jak i administrator systemu, mogą szybko odszukać interesujące ich treści oraz powiązane wpisy.

Przykład: dodałeś 5 nowych wpisów, tagując je słowem: hosting. Użytkownik, który odwiedzi Twoją stronę WWW i kliknie w tag hosting, otrzyma listę artykułów, które zostały oznaczone tym tagiem. Jeden wpis może zawierać kilka różnych tagów, w ten sposób w zależności od jego wyboru, użytkownik otrzyma wynik w postaci pożądanych artykułów zawierających opis konkretnego zagadnienia.

Kategorie i tagi można dodawać w panelu administratora WordPress przed utworzeniem wpisu, czego efektem będzie wybieranie odpowiednich kategorii i tagów podczas tworzenia wpisów orazich publikacja. Kategorie i wpisy można tworzyć także podczas dodawania nowego wpisu.

Dodawanie kategorii i tagów w panelu WordPress

  1. Zaloguj się do panelu administratora WordPress.
    • Przejdź na stronę www.twojadomena.pl/wp-admin i podaj login oraz hasło dostępu.
  2. Po zalogowaniu, odszukaj po lewej stronie ekranu menu Wpisy, a następnie Kategorie lub Tagi.
    Panel WordPress - Przejdź do opcji menu Wpisy

Tworzenie nowej kategorii WordPress

W nowym widoku otrzymasz możliwość dodawania nowych kategorii oraz zarządzanie już utworzonymi.
Panel WordPress - Wpisy - Kategorie - Formularz Dodaj nową kategorię - Uzupełnij dane

  • Tworząc kategorię, podaj jej Nazwę – będzie ona widoczna także dla użytkowników strony WWW,
  • Możesz także skorzystać z pola Uproszczona nazwa, wprowadzając własną nazwę kategorii, widoczną jako część składowa w adresie URL podczas przeglądania wybranego wpisu. Domyślnie sugerujemy pozostawić nazwę, która zostanie wyświetlona w tym miejscu,
  • Skorzystaj z opcji Nadrzędny, aby określić, czy tworzona podkategoria jest kategorią główną czy podkategorią. W ten sposób możesz zagnieżdżać kategorie w innych kategoriach, tworząc drzewo kategorii,
    Panel WordPress - Wpisy - Kategorie - Formularz Dodaj nową kategorię - Określ czy tworzona podkategoria jest kategorią główną czy podkategorią
  • Skorzystaj z pola Opis, aby streścić użytkownikom czego dotyczyć będzie wybrana kategoria i co można znaleźć we wpisach do niej przypisanych,
    Panel WordPress - Wpisy - Kategorie - Formularz Dodaj nową kategorię - Streść czego dotyczyć będzie wybrana kategoria
  • Po prawej stronie ekranu, w miarę dodawania kategorii, będzie generowane drzewo kategorii, które umożliwi Ci szybką identyfikację powiązań pomiędzy dodanymi kategoriami.
    Panel WordPress - Wpisy - Kategorie - Przykładowy widok nowo dodanej kategorii na liście

WAŻNE! Kategorie można porządkować w hierarchię, przypisując im inne kategorie nadrzędne i tworząc drzewo kategorii. Na tej podstawie, można tworzyć rozbudowane struktury menu (paski nawigacji) czy szukać wspólnych punktów/powiązań pomiędzy publikowanymi wpisami. Podstawowe pozycje kategorii polecamy utworzyć przed dodaniem pierwszego wpisu.

Tworzenie nowych tagów w WordPress

W nowym widoku po kliknięciu opcji Tagi, otrzymasz możliwość dodawania nowych tagów oraz zarządzanie już utworzonymi:
Panel WordPress - Wpisy - Tagi - Formularz Dodaj nowy tag - Uzupełnij formularz

  • Tworząc tag, podaj jego Nazwę – będzie ona widoczna także dla użytkowników strony WWW,
  • Możesz także skorzystać z pola Uproszczona nazwa, wprowadzając własną nazwę tagu, widoczną jako część składowa w adresie URL podczas przeglądania wybranego wpisu. Domyślnie sugerujemy pozostawić nazwę, która zostanie wyświetlona w tym miejscu podczas wpisywania nazwy,
  • Skorzystaj z pola Opis, aby streścić użytkownikom czego dotyczyć będzie wybrana kategoria i co można znaleźć we wpisach do niej przypisanych. Opis widoczny jest w panelu administracyjnym. Niektóre szablony wyświetlają opis także na stronie WWW,
    Panel WordPress - Wpisy - Tagi - Formularz Dodaj nowy tag - Streść użytkownikom czego dotyczyć będzie wybrany tag
  • Po prawej stronie ekranu, w miarę dodawania kategorii, będzie generowana lista tagów, dzięki której odnajdziesz wszystkie interesujące Cię pozycje i  wyświetlisz pożądane wpisy na stronie WWW.
    Panel WordPress - Wpisy - Tagi - Przykładowy widok nowo dodanych tagów na liście

Przypisywanie tagów i kategorii podczas tworzenia wpisu

Podczas tworzenia nowego wpisu, skorzystaj z dostępnych opcji Kategorie oraz Tagi, aby wprowadzić dodatkowe ustawienia grupowania wpisów.

Kategorie: z dostępnej listy kategorii wybierz i zaznacz te, do których Twoim zdaniem dodawany wpis pasuje najlepiej.
Panel WordPress - Wpisy - Dodaj nowy wpis - Kategorie - Z listy kategorii wybierz i zaznacz te, do których dodawany wpis pasuje najlepiej

Skorzystaj z przycisku Dodaj nową kategorię, aby utworzyć nową kategorię dla tworzonego wpisu. Po zapisaniu zmian, w każdej chwili możesz zmienić kategorie, do których przypisany został post.

Tagi: wprowadź w puste pole tagi, słowa kluczowe, które najlepiej opisują tematykę dodawanego wpisu. Każdy tag oddziel przecinkiem.Panel WordPress - Wpisy - Dodaj nowy wpis - Tagi - Wprowadź w puste pole tagi, słowa kluczowe, które najlepiej opisują tematykę dodawanego wpisu

Możesz także skorzystać z listy najpopularniejszych tagów stosowanych na Twojej stronie WWW. Jeśli podczas wprowadzania ręcznie tagów, będą one powtarzały się z tymi, utworzonymi już w systemie, WordPress powiąże je ze sobą. Tagi nie będą się powielały.

Chmura tagów na stronie WordPress

Jeśli podczas dodawania wpisów, dodajesz także tagi, możesz do swojej strony WWW dodać również tzw. chmurę tagów, czyli listę najpopularniejszych tagów używanych na Twojej stronie WWW.

Początkowo, chmura tagów będzie zawierała listę najczęściej stosowanych tagów, z czasem wraz z ilością występowania tagów, niektóre tagi zaczną być zastępowane innymi lub zwiększą swój rozmiar. Chmura tagów to popularne i proste narzędzie wyszukiwania, które odpowiednio kontrolowane, może nie tylko pomóc w wyszukiwaniu, ale i sugerować treści.

  1. Zaloguj się do panelu administratora WordPress.
    • Przejdź na stronę www.twojadomena.pl/wp-admin i podaj login oraz hasło dostępu.
  2. Po zalogowaniu, odszukaj po lewej stronie ekranu Wygląd, a następnie Widgety.
    Panel WordPress - Wygląd - Wybierz opcję Widgety
  3. Na dostępnej liście złap lewym przyciskiem myszy widget o nazwie Chmurka tagów, a następnie umieść go po prawej stronie, w jednym z dostępnych paneli np. panelu bocznym.
    Panel WordPress - Wygląd - Widgety - Dostępne widgety - Złap widget o nazwie Chmurka tagów, a następnie umieść go w dostępnym panelu
  4. Nadaj nazwę widgetu. Pozostaw taksonomię Tagi. Zapisz ustawienia.Panel WordPress - Wygląd - Widgety - Dostępne widgety - Chmurka tagów - Nadaj nazwę widgetu
  5. Na Twojej stronie WWW powinna pojawić się opisywana chmura tagów. Analogicznie możesz utworzyć chmurę kategorii, która jest mniej popularnym rozwiązaniem.
    WordPress - Przykładowy widok umieszczonej chmurki tagów na stronie WWW - Tagi
Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o tworzeniu Menu/pasków nawigacji oraz wykorzystaniu kategorii wpisów.

Więcej rozwiązań

Hosting stworzony dla WordPressa

Masz stronę WWW na WordPressie? My też uwielbiamy ten system dla stron internetowych. Dlatego stworzyliśmy hosting specjalnie dla jego użytkowników.


  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie
Szukaj
Generic filters
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tytułach
Szukaj w treści
Filter by Article Categories
Najczęściej zadawane pytania
Dodatkowe narzędzia hostingu
Statystyki serwera (nowe)
Połączenie SSH
Statystyki serwera (stare)
WebFTP
Autoinstalator
Kontrola wersji (SVN)
Listy mailingowe
Poczta home.pl
Obsługa poczty webmail
Programy pocztowe
Nowa platforma home.pl
Częste pytania
Bezpieczeństwo
Instalacje
Panel klienta
Domeny
Hosting
Serwer Apache
Bazy danych
Certyfikaty SSL
Zamawianie SSL
Instalacja i konfiguracja SSL
Poczta e-mail
Office 365
WordPress Hosting SSD
Dodatki od partnerów
Poprzednia platforma home.pl
Certyfikaty SSL
Zamawianie certyfikatów SSL
Konfiguracja i instalacja SSL
Panel home.pl
Informacje podstawowe
Pulpit
Usługi
Płatności
Profil
Centrum Pomocy
Operacje w Panelu home.pl
Serwery
WebFTP
Informacje podstawowe
Konfiguracja serwerów
Serwery Unix
Serwery Windows
Obsługa baz danych
phpMyAdmin (MySQL)
phpPgAdmin (PgSQL)
myLittleAdmin (MSSQL)
Sklep internetowy eSklep
Panel usługi eSklep
RODO w sklepie internetowym
Panel sklepu internetowego
Pierwsze kroki
Promocja sklepu
Sprzedaż
Pierwsze uruchomienie
Dodatki od partnerów
Asortyment
Klienci
Integracje
Inne integracje
Systemy aukcyjne
Baza produktów
Aplikacje
App store
Aplikacja mobilna
Marketing
Modyfikacja wyglądu
Dokumentacja
Dla deweloperów
Style graficzne
Inne zagadnienia
Raporty i statystyki
Zawartość
Filmy instruktażowe
Konfiguracja sklepu
Rozliczenia i dokumenty
Faktury
Zmiana danych (cesja)
Rozliczenia i płatności
Dokumenty do pobrania
Produkty i usługi
Kreator Stron WWW
eCommerce
Moduły
Ustawienia
Szablony
Nawigacja
Publikacja i dodatki
Szybki start
Prestahosting
Profesjonalne usługi IT
Certyfikaty SSL
Przywracanie danych
Udostępnienie logów
Operacje na plikach i bazach danych
WordPress
Terminal płatniczy SumUp
Wordpress hosting SSD
Office 365
OneDrive
Domeny
Informacje podstawowe
Rejestracja / opłacanie
Konfiguracja domen
Transfer domen
Giełda domen
Dodatki do domen
Serwery VPS
Skrzynki e-mail
Microsoft Exchange
Cloud Email Xchange
Obsługa skrzynek w Panelu home.pl
Jak zarejestrować Personal email lub Business email?
Bezpieczeństwo
eKsięgowość
Reklama internetowa
Reklama Allegro Ads
Tworzenie stron WWW
Contact LEADer
Reklama banerowa Google
Zakupy Google
Google Ads (AdWords)
eKampanie Google
SEMSTORM
Pozycjonowanie
rankingCoach
Baza wiedzy
Facebook
Systemy CMS
Internet w praktyce
Przydatne programy
Konfiguracja programów FTP
Zagadnienia techniczne
.htaccess
mod_rewrite
Kursy i specyfikacje
Kurs HTML
Kurs PHP
Kurs SQL
Rejestracja usług
RODO w home.pl
English
Control Panel
Webmail
FTP
Office 365
WordPress
SSL
Aplikacje w marketplace
SimplySign
SiteLock - ochrona WWW
Dropsuite Email Backup
CCleaner
Antywirus Kaspersky
Dropbox - dysk w chmurze
Płatności PayU
Programy antywirusowe AVAST
Office 365
AVG PC TuneUp
Reklama na start
Google AdWords
Zareklamuj stronę WWW na Facebook
Cloud Email Xchange
Brand24
Microsoft OneDrive
FreshMail.pl
Tłumaczenia online
G Suite - poczta Gmail
Program prowizyjny
Acronis Backup
Informacje podstawowe
Ustawienia dodatkowe
Panel użytkownika
Panel administratora
lub