FAQ – Konfiguracja skrzynki e-mail w programie pocztowym

W tym artykule znajdziesz odpowiedź na najczęściej pojawiające się pytania dot. konfiguracji kont e-mail poczty home.pl w programach do obsługi poczty e-mail, np. Poczta Windows, Mozilla Thunderbird oraz na urządzeniach mobilnych. Powinieneś wiedzieć, że istnieje wiele możliwości skonfigurowania pojedynczej lub grupy kont e-mail w zależności od Twoich upodobań oraz możliwości technicznych usługi lub samego programu.

W tym artykule znajdziesz odpowiedź na popularne pytania:

Chcesz skonfigurować program do obsługi poczty e-mail? Zacznij teraz:

W home.pl przykładamy dużą uwagę do bezpieczeństwa, dlatego korzystając z Centrum Pomocy rekomendujemy konfigurację poczty e-mail z użyciem bezpiecznego połączenia / SSL. Połączenie takie realizowane jest za sprawą prawidłowo podanych adresów serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej oraz numerów portów (szyfrowanych). Korzystając z poradników Centrum Pomocy, zawsze wskażemy Ci najlepsze, najprostsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Zwykle nie będzie ono też wymagało od Ciebie posiadania dodatkowych usług, jak np. własnego certyfikatu SSL dla domeny.

W każdym artykule Centrum Pomocy, gdzie pojawi się możliwość zmiany ustawień i rozszerzenia funkcjonalności poczty, znajdziesz dodatkowe informacje lub odnośniki do zewnętrznych artykułów pomocy, np. tego, który właśnie przeglądasz.

W jaki sposób mogę sprawdzić lub wysłać pocztę ze skrzynki e-mail?

Możesz odbierać, wysyłać wiadomości e-mail ze skrzynek utworzonych w home.pl:

  1. Za pomocą Poczty home.pl pod adresem: https://poczta.home.pl : bezpiecznie połączenie, obsługa w przeglądarce internetowej.
  2. Za pomocą programów do obsługi poczty e-mail np. Windows 10, Outlook, Thunderbird czy Windows Mail: bezpieczne połączenie, obsługa w programie pocztowym.
  3. Za pomocą telefonów i tabletów, które pozwalają skonfigurować konto pocztowe do obsługi: bezpieczne połączenie, obsługa w programie pocztowym.

Czy można obsługiwać wiele skrzynek e-mail logując się tylko do jednej z nich?

Jeśli korzystasz z Webmail czyli serwisu poczta.home.pl (program pocztowy w przeglądarce) to możesz włączyć obsługę kont zewnętrznych. Rozwiązanie to pozwala na obsługę wielu adresów (wielu skrzynek e-mail) z poziomu jednego konta (po zalogowaniu się do niego w serwisie poczta.home.pl). Rozwiązanie to działa także u innych dostawców usług. Oznacza to, że logując się np. do poczty Gmail, także możesz włączyć na niej obsługę skrzynki e-mail home.pl.

Poczta home.pl obsługuje konfigurację kont zewnętrznych oraz sama może działać jako konto zewnętrzne:

  1. Konto zewnętrzne skonfigurowane w innych systemach pocztowych, np. poczty WP, Onet, Gmail lub Outlook.com
  2. Konfiguracja zewnętrznych usług pocztowych w poczcie home.pl

Nie mogę korzystać z nowej skrzynki e-mail w programie pocztowym

Przed skonfigurowaniem programu do obsługi poczty (np. Thunderbird lub inny), niezbędne jest zalogowanie się przynajmniej raz do wybranej skrzynki e-mail przez serwis poczta.home.pl w celu aktywacji skrzynki e-mail i utworzenia, tzw. profilu konta. Ustawienia te zostaną zachowane w serwisie poczta.home.pl i poza samą aktywacją skrzynki, nie będą miały większego wpływu na jej działanie w programach pocztowych.

Rekomendujemy aby po pierwszym logowaniu skonfigurować konto e-mail w całości: utworzyć profil, domyślny podpis wiadomości. Dzięki temu Twoja skrzynka e-mail będzie gotowa do pracy zawsze wtedy, gdy nie będziesz miał możliwości skorzystania z programu pocztowego, a jej obsługę wykonasz przez serwis poczta.home.pl

Jeśli mimo to obsługa konta e-mail w programie pocztowym nie jest możliwa, najbardziej prawdopodobne jest podanie błędnych danych do logowania i konfiguracji.

Bezpieczne połączenie przy pomocy SSL

Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, istnieje wiele możliwości skonfigurowania skrzynki e-mail w dowolnym programie pocztowym. Starając się uprościć całą procedurę skróciliśmy ją wybierając najlepszą i najprostszą konfigurację. Tym samym rekomendujemy używanie protokołu IMAP zamiast POP3 oraz każdorazowe włączenie obsługi bezpiecznego połączenia za pomocą portów szyfrowanych, tj. z użyciem SSL.

Home.pl rekomenduje konfigurację programów pocztowych z użyciem certyfikatu SSL. Możesz skonfigurować połączenie szyfrowane:

  • oparte na bezpłatnym certyfikacie SSL przyznawanym dla adresu Twojego serwera (usługi hostingowej): Sprawdź gdzie znaleźć nazwy serwerów pocztowych w Panelu klienta.
  • oparte na płatnym certyfikacie SSL wydanym dla domeny w której konfigurowana skrzynka e-mail została utworzona: Sprawdź jak zamówić certyfikat SSL dla Twojej domeny.

Nie chcę używać bezpiecznego połączenia z SSL

Niezależnie od przebiegu konfiguracji, możesz zrezygnować z połączenia szyfrowanego.  W trosce o bezpieczeństwo danych użytkownika oraz chcąc zapewnić najwyższą jakość świadczonych usług, home.pl rekomenduje użycie połączenia szyfrowanego. W kolejnych instrukcjach taka konfiguracja przedstawiona jest jako domyślna.

Jeśli z jakiś powodów nie chcesz skonfigurować połączenia szyfrowanego w programie pocztowym, możesz oczywiście zrezygnować z niego. Podczas konfiguracji większość programów pocztowych oferuje wybór. Podając adresy serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej zostaniesz także poproszony o wprowadzenie numeru portu oraz wybór rodzaju zabezpieczenia, w tym przypadku: brak zabezpieczenia / brak SSL / połączenie nieszyfrowane.

Taka konfiguracja jeszcze bardziej upraszcza cały proces uruchomienia skrzynki e-mail w programie pocztowym. Powinieneś wiedzieć, że obecnie większość popularnych aplikacji domyślnie będzie chciało włączyć obsługę SSL dla bezpieczeństwa Twojej poczty.

Zgodnie z punktem wyżej, możesz korzystać z bezpiecznego połączenia bezpłatnie lub zakupić własny certyfikat SSL dla domeny. Ten dodatkowo możesz użyć w obsłudze stron WWW (zalecane).

Skonfigurowałem program pocztowy ale poczta nie działa

Zgodnie z wcześniejszym punktem, do poprawnego działania konta e-mail w programie pocztowym wymagane jest jednorazowe zalogowanie się w serwisie poczta.home.pl. Powoduje to aktywację skrzynki e-mail i utworzenie pierwszego profilu skrzynki e-mail. Jeśli mimo to poczta nie działa, najbardziej prawdopodobne jest że została nieprawidłowo skonfigurowana lub występują problemy z siecią Internet.

Możesz sprawdzić jakość połączenia z internetem w naszym teście – przejdź do testu prędkości internetu. Wykluczając problem z Internetem (np. sprawdzając czy działa przeglądarka internetowa i wyświetla ona strony WWW) sprawdź lub skonfiguruj od nowa konto w programie pocztowym.

Konfiguracja skrzynki e-mail jest prosta i sprowadza się do podania kilku informacji:

  • adresu e-mail / nazwy użytkownika / loginu / identyfikatora które zawsze mają postać adresu e-mail, np. jan.kowalski@moja-firma.szczecin.pl
  • nazwy konta / imienia i nazwiska które odpowiadają za nazwę skrzynki e-mail i nazwę nadawcy widoczną u adresata obok adresu e-mail z którego przyszła wiadomość
  • adresów serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej, które zawsze znajdziesz w Panelu klienta home.pl wraz z numerami portów.

W przypadku adresów serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej, jak i numerów portów używanych do ich obsługi, istnieje kilka możliwość konfiguracji. Wyjaśnia to punkt: Bezpieczne połączenie przy pomocy SSL oraz Nie chcę używać bezpiecznego połączenia z SSL. Zapoznaj się także z dalszą częścią tego artykułu aby zobaczyć jak przebiega konfiguracja programu pocztowego.

Jakie usług są potrzebne do uruchomienia konta e-mail w home.pl?

Istnieje kilka możliwości aby utworzyć i uruchomić skrzynkę e-mail. W ofercie home.pl znajdziesz usługę:

  • Poczta czyli pojedyncze konto pocztowe: możesz zarejestrować taką usługę w jednym z kilkunastu oferowanych przez nas rozszerzeń (domen), np. marek.nowak@data.pl lub janek.kowalski@post.pl
  • Hosting i domena: chociaż każda z usług może działać osobno, to tylko razem pozwalają na pełne wykorzystanie ich potencjału. Hosting to przestrzeń sieciowa na pocztę i strony WWW oraz pliki, domena to Twój unikalny adres w sieci. Jeśli połączysz obie usługi możesz utworzyć dziesiątki kont pocztowych jakich nie ma nikt inny, np. biuro@moja-firma.szczecin.pl, jan.kowalski@moja-firma.szczecin.pl i wiele innych. Pod adresem samej domeny uruchomisz, np. stronę internetową, bloga lub sklep internetowy.

W ofercie znajdziesz także szereg innych usług, które pozwolą Ci osiągnąć zamierzony cel, np. pocztę Exchange, pocztę w pakiecie Office 365, itp.

Jakie znaczenie ma certyfikat SSL w obsłudze poczty e-mail?

Certyfikat SSL w obsłudze poczty e-mail odgrywa tę samą rolę co przy obsłudze stron WWW – szyfruje newralgiczne dane przekazywane między komputerem a serwerem. Twoja poczta z założenia jest bezpieczna, ale zawsze istnieje ryzyko, że ktoś będzie chciał ją przechwycić. O ile przechwycenie poczty poprzez włamanie na konto e-mail będzie uzależnione od siły hasła czy dostępu osób trzecich do zalogowanego komputera, to istnieje też możliwość podsłuchiwania programów pocztowych.

Home.pl rekomenduje bezpieczne połączenie, dlatego domyślnie pokazujemy Ci w poradnikach konfigurację z użyciem SSL (darmowego lub płatnego dla domeny).

Jakich używać nazw serwerów poczty IMAP/POP3/SMTP?

Podczas konfiguracji i obsługi poczty e-mail będziesz zazwyczaj korzystał z dwóch adresów serwerów pocztowych w jednym czasie: dla poczty przychodzącej i wychodzącej. Wprowadzisz konfigurację POP3 oraz SMTP lub IMAP oraz SMTP. Czasami używa się wyłącznie konfiguracji SMTP, np. w kserokopiarkach (przesyłają one skan dokumentu na maila) lub w formularzach kontaktowych stron internetowych (użytkownik strony internetowej wysyła wiadomość do jej administratora).

Możesz używać nazw serwerów pocztowych w postaci rekomendowanej przez nas w Centrum Pomocy, tj. nazwa_serwera.home.pl. Tę samą nazwę znajdziesz w Panelu klienta. Rozwiązanie to jest wygodne, gdyż działa dla każdej skrzynki e-mail utworzonej na Twoim hostingu oraz oferuje bezpieczne połączenie z użyciem SSL (nie wymaga zakupu dodatkowej usługi).

Możesz używać nazw serwerów pocztowych w postaci własnej domeny. Domyślnie nie możesz skorzystać z bezpiecznego połączenia do czasu, kiedy nie kupisz i nie aktywujesz certyfikatu SSL dla Twojej domeny. To rozwiązanie wymaga dodatkowego zakupu, ale sam certyfikat SSL możesz użyć także w obsłudze strony internetowej.

Jaki rodzaj poczty wybrać: POP3 czy IMAP?

POP3 to pierwszy protokół pocztowy jaki był dostępny dla użytkowników poczty. Z czasem powstał IMAP który uważany jest za następcę POP3, chociaż oferuje nieco inną technikę działania. A przynajmniej w domyślnej konfiguracji programu pocztowego.

Podczas gdy POP3 umożliwia pobieranie wiadomości e-mail otrzymanych na konto bezpośrednio do programu pocztowego, IMAP pozwala na dwustronną synchronizację. Wszystko co wyślesz i co otrzymasz do programu pocztowego lub serwisu Webmail – poczta.home.pl – zawsze będzie widoczne na każdym urządzeniu. Wiadomości nie są też domyślnie pobierane w całości, a jedynie częściowo co znacząco obniża ilość zużytego pakietu danych.

Ze względu na prędkość działania, wygodę, bezpieczeństwo, dostępność poczty na wielu urządzeniach rekomendujemy używanie IMAP. Także w oparciu o protokół IMAP przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcje konfiguracji programów pocztowych na komputerach oraz programów pocztowych na urządzeniach mobilnych.

Nie oznacza to jednak, że POP3 nie jest używany. Istnieje nadal wiele powód dla których POP3 może być wygodnym rozwiązaniem, np. gdy archiwizujesz i przechowywasz pocztę lokalnie na komputerze a nie serwerze. Użycie IMAP w tej sytuacji może wymagać wielu dodatkowych parametrów, które zmienisz. Nie ukrywajmy jednak, że pojemność kont e-mail, nawet bezpłatnych, pozwala dziś przez wiele lat gromadzić pocztę bez ryzyka przepłenienia skrzynki e-mail. Do tego coraz więcej korzystamy z poczty z poziomu wielu urządzeń jednocześnie.

Czy poczta home.pl korzysta z bezpiecznego połączenia przy użyciu SSL?

W poprzednich punktach wiele uwagi poświęciliśmy bezpieczeństwu i obsłudze poczty przy użyciu SSL. Dla Ciebie ma to znaczenie przede wszystkim w konfiguracji programów pocztowych kiedy ze względu na powyższe, masz wpływ na to czy używasz SSL czy nie oraz czy połączenie szyfrowane będzie działało prawidłowo.

Odpowiadając na pytanie postawione wyżej, kluczowe będzie tu nie samo działanie poczty e-mail co sposób w jaki jest ona obsługiwana. Działanie SSL a więc bezpieczne połączenie z pocztą e-mail używane jest w chwili jej wysyłania i odbierania z programu pocztowego. W chwili kiedy program pocztowy nawiązuje połączenie z serwerem, aby za chwilę pokazać Ci pocztę w programie pocztowym.

Jeśli korzystasz z serwisu Webmail, tj. poczta.home.pl, to powinieneś wiedzieć, że kluczowymi elementami wpływającymi na bezpieczeństwo Twojej poczty są hasło dostępu do konta oraz fakt, że strona poczta.home.pl korzysta z szyfrowanego połączenia HTTPS w przeglądarce. Hasło zabezpiecza Twoją pocztę przed dostępem osób trzecich podczas gdy bezpieczne połączenie HTTPS dla serwisu poczta.home.pl dba o to, aby cyberprzestępcy nie mieli możliwości poczty i innych newralgicznych danych przekazywanych podczas korzystania z niej.

Szyfrowanie połączenia w odniesieniu do konfiguracji programów pocztowych dotyczy szyfrowania sposobu w jaki program pocztowy komunikuje się z serwerem a następnie przekazuje czy wysyła wiadomości. Jeśli stosujesz się do zaleceń konfiguracji programów pocztowych jakie wskazujemy w Centrum Pomocy, możesz być pewny, że Twoja poczta jest bezpieczna w takim zakresie, w jakim działanie SSL to obejmuje.

Konfiguracja: bezpłatny certyfikat SSL dla adresu serwera

W tej konfiguracji (domyślnej) będziesz korzystał z adresów serwerów pocztowych wskazanych w Panelu klienta. Przedstawiona konfiguracja jest domyślną konfiguracja, w oparciu o którą przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcje konfiguracji popularnych programów pocztowych. Nie wymaga ona zakupu dodatkowych usług. Po prostu załóż skrzynkę e-mail i postępuj zgodnie z przygotowanymi instrukcjami.

Chcesz skonfigurować program do obsługi poczty e-mail? Zacznij teraz:

  • Podczas konfiguracji programu do obsługi poczty podaj adres e-mail konta pocztowego.
    Przykład: kowalski@twojadomena.pl
    WAŻNE! Pamiętaj, że wprowadzony adres e-mail musi być taki sam jak nazwa użytkownika (patrz krok6)! W przeciwnym wypadku, podczas wysyłania wiadomości e-mail otrzymasz komunikat błędu typu: We don’t relay mail. Kliknij tutaj, aby przeczytać o tym więcej.
  • Podaj nazwę nadawcy. Domyślnie jest to Twój adres e-mail, ale warto go zmienić np. na Twoje imię i nazwisko, aby odbiorca, kiedy odbierze wiadomość e-mail od Ciebie, widział Twoje imię i nazwisko lub nazwę firmy, zamiast samego adresu e-mail.
    Przykład: Jan Kowalski
  • Adres serwera poczty przychodzącej (IMAP albo POP3). Wpisz adres serwera pocztowego. Sprawdź gdzie znaleźć nazwy serwera poczty przychodzącej.
    Przykład: Po zarejestrowaniu usługi hostingu, otrzyma ona unikalny identyfikator oraz adres, np. serwer123456.home.pl  będący także adresem serwera poczty przychodzącej.
  • Adres serwera poczty wychodzącej (SMTP). Wpisz adres serwera pocztowego. Sprawdź gdzie znaleźć nazwy serwera poczty wychodzącej.
    Przykład: Po zarejestrowaniu usługi hostingu, otrzyma ona unikalny identyfikator oraz adres, np. serwer123456.home.pl  będący także adresem serwera poczty wychodzącej.
  • Numer portów dla serwerów pocztowychszyfrowanie z użyciem certyfikatu SSL dla adresu serwera. Zaznacz (jeśli dostępne) szyfrowanie SSL:
    • IMAP: 993
    • POP3: 995
    • SMTP: 465
  • Nazwa konta poczty e-mail (nazwa użytkownika). Wpisz pełny adres skrzynki e-mail, którą chcesz skonfigurować w programie pocztowym. Wpisz ten sam adres e-mail, który podałeś w kroku 1.
Przykład: Jeśli posiadasz skrzynkę o nazwie: „test”, która jest skonfigurowana w domenie „twojadomena.pl”, to wpisz nazwę: „test@twojadomena.pl” w polu nazwa konta.
WAŻNE! Pamiętaj, że wprowadzony adres e-mail musi być taki sam jak nazwa użytkownika! W przeciwnym wypadku, podczas wysyłania wiadomości e-mail otrzymasz komunikat błędu typu „We don’t relay mail„. Kliknij tutaj, aby przeczytać o tym więcej.
  • Włącz autoryzację SMTP. Abyś mógł wysyłać wiadomości e-mail włącz autoryzację SMTP. Funkcja ta znana jest również jako „Uwierzytelnianie serwera poczty wychodzącej (SMTP)”. Nie należy mylić tej funkcji z funkcją uwierzytelniania hasła – są to dwa różne zagadnienia.

Konfiguracja: posiadam certyfikat SSL dla mojej domeny

Ta konfiguracja znacząco różni się od poprzedniej. Zamiast nazw serwerów pocztowych które podaliśmy w Panelu klienta, wpiszesz adres swojej domeny. Czyli adres który znajduje się po znaku @ w Twoim adresie poczty elektronicznej. Taka konfiguracja jest poprawna ale musisz wiedzieć, że:

  • jeśli nie posiadasz SSL dla swojej domeny, a podczas konfiguracji skorzystasz z połączenia szyfrowanego, program prawdopodobnie nie będzie działał poprawnie lub będzie informował o błędach,
  • analogicznie, aby zachować rekomendowaną konfigurację z użyciem bezpiecznego połączenia, upewnij się, że kupiłeś certyfikat SSL dla swojej domeny (kupiłeś, aktywowałeś i zainstalowałeś).
  • Podczas konfiguracji programu do obsługi poczty podaj adres e-mail konta pocztowego.
    Przykład: kowalski@twojadomena.pl
    WAŻNE! Pamiętaj, że wprowadzony adres e-mail musi być taki sam jak nazwa użytkownika (patrz krok6)! W przeciwnym wypadku, podczas wysyłania wiadomości e-mail otrzymasz komunikat błędu typu: We don’t relay mail. Kliknij tutaj, aby przeczytać o tym więcej.
  • Podaj nazwę nadawcy. Domyślnie jest to Twój adres e-mail, ale warto go zmienić np. na Twoje imię i nazwisko, aby odbiorca, kiedy odbierze wiadomość e-mail od Ciebie, widział Twoje imię i nazwisko lub nazwę firmy, zamiast samego adresu e-mail.
    Przykład: Jan Kowalski
  • Adres serwera poczty przychodzącej (IMAP albo POP3). Wpisz fragment, który znajduje się po znaku „@” w Twoim adresie e-mail.
    Przykład: Jeśli adres Twojej skrzynki e-mail to „kowalski@twojadomena.pl”, to wpisz w adresie serwera poczty przychodzącej „twojadomena.pl”.
  • Adres serwera poczty wychodzącej (SMTP). Wpisz fragment, który znajduje się po znaku „@” w Twoim adresie e-mail.
    Przykład: Jeśli adres Twojej skrzynki e-mail to „kowalski@twojadomena.pl”, to wpisz w adresie serwera poczty przychodzącej „twojadomena.pl”.
  • Numer portów dla serwerów pocztowychszyfrowanie z użyciem certyfikatu SSL dla adresu domeny. Zaznacz (jeśli dostępne) szyfrowanie SSL:
    • IMAP: 993
    • POP3: 995
    • SMTP: 465
  • Nazwa konta poczty e-mail (nazwa użytkownika). Wpisz pełny adres skrzynki e-mail, którą chcesz skonfigurować w programie pocztowym. Wpisz ten sam adres e-mail, który podałeś w kroku 1.
Przykład: Jeśli posiadasz skrzynkę o nazwie: „test”, która jest skonfigurowana w domenie „twojadomena.pl”, to wpisz nazwę: „test@twojadomena.pl” w polu nazwa konta.
WAŻNE! Pamiętaj, że wprowadzony adres e-mail musi być taki sam jak nazwa użytkownika! W przeciwnym wypadku, podczas wysyłania wiadomości e-mail otrzymasz komunikat błędu typu „We don’t relay mail„. Kliknij tutaj, aby przeczytać o tym więcej.
  • Włącz autoryzację SMTP. Abyś mógł wysyłać wiadomości e-mail włącz autoryzację SMTP. Funkcja ta znana jest również jako „Uwierzytelnianie serwera poczty wychodzącej (SMTP)”. Nie należy mylić tej funkcji z funkcją uwierzytelniania hasła – są to dwa różne zagadnienia.

Konfiguracja: nie chcę używać połączenia szyfrowanego

Jeśli zdecydowałeś się na rezygnację z połączenia szyfrowanego z użyciem certyfikatu SSL, możesz przejść konfigurację dowolnego programu pocztowego wg. w/w schematów. Ponieważ nie korzystasz z SSL, więc nie jest Ci on potrzebny.

Na etapie konfiguracji serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej, wprowadź adresy serwerów w postaci nazwy domeny lub adresu wskazanego w Panelu klienta. W opcjach szyfrowanie (jeśli dostępne) nie wybieraj SSL. Następnie skorzystaj z numerów portów nieszyfrowanych:

    • IMAP: 143
    • POP3: 110
    • SMTP: 587
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Bezpieczna Poczta e-mail

2 mln użytkowników nie może się mylić. Wybierz niezawodny i bezpieczny e-mail z kalendarzem, organizacją zadań i bez spamu.