Co to jest linkbuilding, rodzaje linków, jak je zdobywać?


W tym artykule dowiesz się co oznacza link, link building, czym różnią się posty na forach od artykułów sponsorowanych, jakie znaczenie ma pozyskiwanie odnośników zewnętrznych ze stron ocenianych przez wyszukiwarki za dobre jakościowo oraz czy warto podczas linkowania na stronę używać haseł kluczowych.

Co to jest linkbuilding (linkowanie zewnętrzne)?

Linkbuilding to proces wchodzący w skład pozycjonowania, który polega na zdobywaniu linków (odnośników) z innych witryn do własnej. Do niedawna liczyła się ilość takich linków, jednak od 4 października 2013 roku, kiedy powstał algorytm Pingwin, zmieniło się postrzeganie odnośników na stronę przez przeglądarki. W tym momencie liczą się dobre jakościowe linki.

Co to jest link?

Link to odnośnik, odsyłacz, który jest zamieszczany na jednej stronie lub w dokumencie elektronicznym, po którego kliknięciu przeglądarka odsyła nas na inną stronę internetową, bądź do innego miejsca w dokumencie lub dokumentu.

Link może występować po prostu jako adres URL, ale też może być powiązany z fragmentem tekstu zwanym anchor tekst lub też z grafiką na stronie.

Co to jest anchor tekst?

Anchor tekst, to opis linku, czyli tekst, po kliknięciu którego przenoszeni jesteśmy na inną witrynę. Jest on zaszywany kodem HTML, wygląda następująco:

<a href="http://adres-strony.pl">anchor tekst</a>

W anchorze może być wykorzystane słowo kluczowe.

Kiedyś używanie tego rodzaju zabiegu linkowania było bardzo skuteczne i przyczyniało się do dobrego pozycjonowania w wyszukiwarce.

Obecnie używanie anchora podczas linkowania jest zabronione i karane przez Google. W związku z tym istotne jest, aby opracować przemyślaną strategię linkowania zewnętrznego!

Jakie występują rodzaje linków?

Linki dzielimy na rodzaje:

  • Linki wewnętrzne – czyli linkowanie wewnątrz strony, które pomaga użytkownikowi i wyszukiwarce poruszać się na naszej stronie,
  • Linki zewnętrzne – są to odsyłacze pochodzące z witryn zewnętrznych. Ze względu na formę ich prezentacji możemy je podzielić na rodzaje:
    • Linki naturalne – jest to każdy link wstawiony bezinteresownie przez internautów, którzy uznali publikowane przez nas treści na stronie za godne polecenia i wartościowe, albo za rozwiązanie problemu w poruszanym temacie. Aby link był skuteczny w pozycjonowaniu, istotnym jest, aby nie był opatrzony atrybutem nofollow (który wskazuje wyszukiwarkom, żeby za nim nie „podążały”), a także żeby był zaszyty w kodzie HTML strony, a nie przy pomocy Java Script’u,
    • Linki nienaturalne – są niczym innym jak nachalną formą reklamy, przybierającą formę spamu na forach i w komentarzach w stylu: “Koniecznie wejdź na stronę XYZ.pl!” lub wiele linków z tym samym anchorem na stronie.

Z jakich źródeł można pozyskać linki zewnętrzne?

Najpopularniejsze źródła linków, to:

  • Katalogi – najczęściej internetowe katalogi firm lub biznesów. Najlepiej wykorzystywać je do pozycjonowania firm, ponieważ oprócz linku, możliwe jest dodanie tam danych teleadresowych przedsiębiorstwa. Istotne jest, aby katalog, w którym dodajemy linka do strony, był stricte powiązany z branżą firmy, której adres strony zamieszczamy.
  • Blogi – najlepszą formą zaistnienia tam z linkiem strony, jest założenie bloga będącego uzupełnieniem naszej witryny. Na tym blogu należy publikować posty zawierające wartościowe treści, na przykład przyjmujące formę poradnikową, w której będziemy pomagać naszym czytelnikom (na przykład prowadząc biznes ogrodniczy, możemy napisać posta na blogu: “Jak dbać o kwiaty w ogrodzie zimą?”). W publikowanych przez nas postach można zamieszczać linki, kierujące bezpośrednio do naszej witryny.
  • Fora internetowe – fora dyskusyjne, na których użytkownicy Internetu zadają pytania, proszą o porady. My możemy im udzielać eksperckich porad i odpowiedzi, tym samym zachęcając do skorzystania z usług oferowanych przez naszą firmę, poprzez załączenie linku prowadzącego na naszą stronę.
  • Media społecznościowe – prowadzenie aktywnych działań na Facebooku, Instagramie czy na Twitterze pomaga na zaistnienie w Internecie, buduje dobry wizerunek i zdobywa ruch na naszą stronę.
  • Artykuły sponsorowane – jest to bardzo skuteczna forma link buildingu, ponieważ oprócz zwiększenia zasięgu naszych treści, poprzez zwiększenie ilości użytkowników mogących być zainteresowanymi naszymi usługami, korzystnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Artykuł najlepiej zamieścić na portalach dobrych jakościowo, które są popularne i chętnie odwiedzane przez internautów. Skuteczność linków w artykułach sponsorowanych jest o wiele większa, jeśli artykuły są pisane obiektywnie i rzeczowo, a linki są podawane jedynie w celu udokumentowania źródła informacji (np. „infografika pochodzi ze strony XYZ”)
    WAŻNE! Pamiętaj, żeby podczas publikowania artykułów sponsorowanych na stronach zewnętrznych, nie duplikować treści, które już wstawiłeś na przykład na swojego bloga. Algorytmy Google nie lubią powielających się treści w Internecie i mogą zbanować wyświetlanie Twojej strony na wysokich pozycjach.

Znajdź się wysoko w wyszukiwarce Google

Lepsza pozycja w wyszukiwarce Google zapewni Ci regularny wzrost liczby zainteresowanych klientów.


Chcesz, żeby Twój sklep internetowy znalazł się wyżej w Google?

Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczne pozycjonowanie.


  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Tematy powiązane

Szukaj
Generic filters
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tytułach
Szukaj w treści
Wyświetl posty typu:
lub