Co to jest link building? Jakie są rodzaje linków i jak je zdobywać?

W tym artykule dowiesz się, co to link building i jakie znaczenie ma pozyskiwanie linków z dobrze ocenianych przez wyszukiwarki stron. Sprawdzisz też czym różnią się posty na forach od artykułów sponsorowanych oraz czy warto używać słów kluczowych w linkach.

SPIS TREŚCI

Co to jest link building?

Link building to proces wchodzący w skład pozycjonowania, który polega na zdobywaniu linków (odnośników) z innych witryn do własnej. Do pewnego czasu liczyła się tylko ilość linków. 4 października 2013 roku wdrożono algorytm Pingwin. Od tego czasu Google zwraca uwagę na dobrą jakość linków, a ilość nie ma już takiego znaczenia.

Algorytm Google - Pingwin wpłynął na to, jak dziś wygląda link building

Co to jest link?

Link to odnośnik zamieszczany na stronie internetowej lub w dokumencie elektronicznym. Po kliknięciu w niego przeglądarka odsyła nas na inną stronę internetową, bądź do innego dokumentu lub miejsca w dokumencie.

Link może występować po prostu jako adres URL, ale też może być powiązany z fragmentem tekstu zwanym anchor tekst lub z grafiką na stronie.

Nie wiesz, jak zabrać się za link building? Możemy zająć się tym za Ciebie! Wypełnij formularz, by otrzymać bezpłatną, niezobowiązującą wycenę pozycjonowania w home.pl!

Co to jest anchor tekst?

Anchor tekst, to opis linku, czyli tekst, po którego kliknięciu przenoszeni jesteśmy na inną witrynę. W kodzie HTML wygląda następująco:

<a href="http://adres-strony.pl">anchor tekst</a>

W anchorze możesz wykorzystać słowo kluczowe.

Jakie występują rodzaje linków?

Linki dzielimy na rodzaje:

  • Linki wewnętrzne – czyli linkowanie wewnątrz strony, które pomaga użytkownikowi i wyszukiwarce poruszać się na naszej stronie,
  • Linki zewnętrzne – są to odsyłacze pochodzące z witryn zewnętrznych. Ze względu na formę ich prezentacji możemy je podzielić na rodzaje:
    • Linki naturalne – jest to każdy link, który bezinteresownie wstawili internauci, uznając publikowane przez nas treści na stronie za godne polecenia i wartościowe. Aby link był skuteczny w pozycjonowaniu, istotne jest, aby nie był opatrzony atrybutem nofollow (który wskazuje wyszukiwarkom, żeby za nim nie „podążały”), a także, żeby był zaszyty w kodzie HTML strony, a nie przy pomocy Java Script,
    • Linki nienaturalne – są niczym innym jak nachalną formą reklamy, przybierającą w skrajnych przypadkach formę spamu na forach i w komentarzach w stylu: „Koniecznie wejdź na stronę XYZ.pl!” lub wiele linków z tym samym anchorem na stronie.

Z jakich źródeł można pozyskać linki zewnętrzne? Link building w praktyce

Najpopularniejsze źródła linków, to:

  • Artykuły sponsorowane – jest to bardzo skuteczna forma link buildingu. Zamieszczenie artykułu sponsorowanego z linkiem na dobrej jakości stronie może poprawić pozycję Twojej strony w Google. Ponadto użytkownicy portalu dzięki artykułowi sponsorowanemu mogą dowiedzieć się o Twojej firmie i stać się jej klientami. Może akurat poszukują Twoich usług? Artykuł najlepiej zamieścić na portalach dobrych jakościowo, które są popularne, a internauci chętnie je odwiedzają. Skuteczność linków w artykułach sponsorowanych jest o wiele większa, jeśli artykuł jest napisany obiektywnie i rzeczowo, a linki są podane jedynie w celu udokumentowania źródła informacji (np. „infografika pochodzi ze strony XYZ”)
    WAŻNE! Pamiętaj, żeby podczas publikowania artykułów sponsorowanych na stronach zewnętrznych, nie duplikować treści, które już wstawiłeś na przykład na swojego bloga. Algorytmy Google nie lubią powielających się treści w Internecie i mogą zbanować wyświetlanie Twojej strony na wysokich pozycjach.
  • Blogi – najlepszą formą zaistnienia tam z linkiem strony, jest założenie bloga będącego uzupełnieniem Twojej witryny. Na blogu dobrze jest publikować posty zawierające wartościowe treści, na przykład przyjmujące formę poradnikową, które pomogą czytelnikom (na przykład prowadząc biznes ogrodniczy, możesz napisać na blogu o tym, jak dbać o kwiaty w ogrodzie zimą). W publikowanych na blogu postach możesz zamieszczać linki, kierujące bezpośrednio do Twojej witryny.
  • Fora internetowe – fora dyskusyjne, na których użytkownicy Internetu zadają pytania, proszą o porady. Warto udzielać profesjonalnych porad i odpowiedzi, budując wizerunek eksperta. To zachęci do skorzystania z usług oferowanych przez Twoją firmę. By łatwo było znaleźć ją w internecie, w odpowiedzi dołącz link prowadzący do jej strony.
  • Media społecznościowe – prowadzenie aktywnych działań na Facebooku, Instagramie czy na Twitterze pomaga zaistnieć w internecie, buduje dobry wizerunek i zdobywa ruch na Twoją stronę.Linkowanie zewnętrzne w pozycjonowaniu strony WWW
  • Katalogi – najczęściej internetowe katalogi firm lub biznesów. Najlepiej wykorzystywać je do pozycjonowania firm, ponieważ oprócz linku, możliwe jest dodanie tam danych teleadresowych przedsiębiorstwa. Ważne, by katalog, w którym dodajesz linka do strony, był stricte powiązany z branżą Twojej firmy. Katalogi w link buildingu najczęściej wykorzystywano przed wdrożeniem algorytmu Pingwin, jednak wciąż istnieje kilka stron tego typu, w których może być naprawdę warto zamieścić link do swojej strony.
Czytaj więcej
  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie

Jak zareklamować firmę w Internecie?

Mamy na to patent. Wiemy jak zareklamować Twoją firmę w Internecie. Zobacz, jak wiele może Ci dać skuteczna reklama.

Reklama internetowa Sprawdź ofertę