Jak założyć sklep internetowy?

Jeżeli myślisz, że uruchomienie sklepu internetowego to żmudna i skomplikowana procedura wymagająca nie tylko znajomości zasad prowadzenia działalności gospodarczej, ale też zaawansowanej wiedzy informatycznej, po przeczytaniu tego tekstu zmienisz zdanie. Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy.

SPIS TREŚCI

Jak stworzyć sklep internetowy, czyli pomysł ponad wszystko

Jasne określenie pomysłu musi poprzedzać szukanie rozwiązań na to, jak założyć sklep internetowy. Ostatecznie nie chodzi o to, żeby po prostu mieć sklep internetowy, ale o to by ten sklep sprzedawał. A żeby e-commerce sprzedawał, musi odpowiadać na zapotrzebowanie na rynku, ale też wyróżniać się wśród konkurencji.

Oczywiście, czynnikiem realnie ograniczającym realizację dowolnego pomysłu jest budżet, jakim dysponujemy, dlatego ostateczną decyzję dobrze jest poprzedzić analizą możliwości rynku i konkurencji, o której piszemy w tym artykule: Przed rozpoczęciem działalności e-commerce – opracowujemy strategię i zakładamy firmę.

Grafika z napisem: polecamy Sellastik by home.pl

 

Właściwy adres dla sklepu internetowego

Jeśli decyzja zapadła, pomysł został dopracowany i nadeszła pora na działania, czas na rejestrację własnej domeny. Domena to adres internetowy, który – warto towiedzieć! – jest bardzo ważnym czynnikiem mogącym zadecydować o powodzeniu sklepu. Możesz w łatwy sposób zarejestrować domenę dzięki pośrednictwu takich firm, jak home.pl. I lepiej z tym nie zwlekać – jeśli masz dobry pomysł na adres sklepu internetowego, zarejestruj go, zanim ktoś Cię uprzedzi.

Bardzo często przedsiębiorcy decydują się na umieszczenie w adresie strony nazwy marki. To dobry zabieg, aby utrwalić domenę w pamięci klientów i prowadzić spójne działania reklamowe w przyszłości. Więcej o tym przeczytasz w naszym artykule: Jak dobrze wybrać adres internetowy

Gdzie założyć sklep internetowy. Oprogramowanie dla e-sklepu

Myśląc o tym, jak stworzyć sklep internetowy, trzeba wybrać oprogramowanie, z którego będziemy korzystać. To jądro całego przedsięwzięcia, bo będzie służyło nam do tego, żeby dodawać na naszą stronę produkty i umożliwić klientom ich zakup. Tego typu aplikacje umożliwiają nam jednak de facto całościowe zarządzanie sklepem internetowym: poczynając od gospodarki magazynowej, przez obsługę płatności, po realizacją zamówień. Wszystko to brzmi skomplikowanie, ale rozwiązania takie jak WooCommerce czy Sellastik są proste w obsłudze i znacznie ułatwiają założenie sklepu internetowego, jak i jego prowadzenie.

Jeśli właśnie zastanawiasz się gdzie stworzyć sklep internetowy, poniżej krótko przedstawiamy dostępne opcje:

  • Sellastik – Prosty kreator sklepu, z gotowymi szablonami, darmowym SSL oraz 21‑dniowym okresem testowym, który pozwala rozpocząć sprzedaż bez zobowiązań
    home.pl. Dodatkowo oferuje dostęp do ponad 40 oryginalnych wzorów graficznych, a cały proces od konfiguracji po publikację możesz przeprowadzić już w kilkadziesiąt minut, bez potrzeby posiadania zaawansowanych umiejętności technicznych.
  • Sellastik “pod klucz” – opcja, w której specjaliści home.pl oferują stworzenie sklepu internetowego i uruchomienie go za Ciebie – wraz z domeną, płatnościami i integracjami. W ramach usługi przeprowadzany jest szczegółowy briefing, projekt graficzny przygotowywany na podstawie przesłanych materiałów. Pierwszą wersję projektu otrzymasz zwykle w ciągu 5 dni roboczych od wypełnienia ankiety.
  • Shoper – platforma umożliwiająca wielokanałową sprzedaż (np. Allegro, Ceneo), dostęp do responsywnych szablonów oraz profesjonalne wsparcie – z możliwością bezpłatnego testu przez 14 dni. To rozwiązanie sprawdzone przez zaawansowanych użytkowników, oferujące automatyczne aktualizacje i wysoką dostępność techniczną bez konieczności zarządzania infrastrukturą.
  • WooCommerce na WordPressie – elastyczny sklep tworzony „pod klucz” przez specjalistów home.pl z indywidualnym projektem graficznym, integracjami płatności i kurierów, wsparciem SEO oraz hostingiem z domeną. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy cenią pełną kontrolę nad wyglądem i funkcjonalnościami swojego e-sklepu, ale oczekują jednocześnie wsparcia technicznego na każdym etapie realizacji.
  • Kreator Stron WWW (moduł Sklep) – wbudowany moduł e-commerce w Kreatorze Profesjonalnym pozwala dodać prosty sklep do nowej lub już istniejącej strony, bez kodowania (drag-and-drop). Konfigurujesz produkty, stany magazynowe, płatności i dostawy. To dobre rozwiązanie dla mniejszych katalogów i szybkiego startu.
  • PrestaShop (hosting plus autoinstalator) – chociaż nie jest główną ofertą sklepową home.pl, platforma PrestaShop jest dostępna poprzez dedykowany hosting z autoinstalatorem, zapewniający szybki start, wsparcie w języku polskim i wysoką wydajność serwera (SSD NVMe). To rozwiązanie dla użytkowników z doświadczeniem technicznym lub tych, którzy preferują rozwinięte środowisko open-source z możliwością wniesienia własnych modyfikacji.

Każda z tych opcji odpowiada innemu stylowi działania – od błyskawicznego startu bez technicznych przeszkód, po kompleksowe, spersonalizowane rozwiązania.

O tym, czym należy się kierować podczas wyboru oprogramowania dla sklepu.

Jak powinien wyglądać sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy?W przygotowaniu e-sklepu bardzo ważną kategorią jest tzw. usability, czyli wysoka funkcjonalność i przejrzystość strony dla użytkowników. Dużym plusem w tej dziedzinie jest korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań oferowanych przez odpowiednie aplikacje.

Strona wizualna, czyli m.in. atrakcyjność prezentacji produktów to kolejna kluczowa kategoria, która będzie wpływać na decyzje zakupowe, jak również samo postrzeganie naszego sklepu internetowego. Np. w sklepie Shoper łatwa edycja stylów graficznych zapewni mu atrakcyjny wygląd i indywidualny charakter, wyróżniający na tle konkurencji. Możesz skorzystać z dostępnego szablonu RWD (dopasowującego się do różnych urządzeń: komputera, tabletu, telefonu) i modyfikować według własnych potrzeb.

 

Chyba, że nie masz czasu lub nie znasz się na tym, wtedy wybierz po prostu zestaw gotowych szablonów.

Czy to wystarczy? Jeszcze kilka aspektów dot. tego jak otworzyć sklep internetowy

Zastanawiając się, jak założyć sklep internetowy, wymienione wyżej czynniki koniecznie musisz wziąć pod uwagę, ale czy to wszystko? Niestety nie. Przed rozpoczęciem sprzedaży należy zadbać o solidne podstawy, na przykład wybrać formę prawną działalności (jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka z o.o., a może działalność nierejestrowana?) i ustalić zasady obowiązujących Cię rozliczeń podatkowych.

Istotne są oczywiście także wymogi wynikające RODO, zwłaszcza jeśli sklep integruje się z firmami kurierskimi, systemami mailingowymi, ERP czy CRM.

Warto też pomyśleć o bezpieczeństwie cybernetycznym sklepu. Takie podstawowe mechanizmy jak certyfikat SSL, backupy i ochrona przed atakami (firewall, aktualizacje) mogą zaważyć na stabilności działania i zabezpieczeniu danych

No i oczywiście – ostatnie, ale nie najmniej ważne – marketing. Zastanów się, jakimi kanałami chcesz docierać do swoich klientów, gdzie oni będą szukać Twoich produktów, co możesz zrobić żeby przyćmić konkurencję.

A gdy najważniejsze decyzje zapadną i działania zostaną wykonane, trzeba jeszcze… zadbać o towar, wprowadzić poszczególne produkty do e-sklepu i wreszcie możesz zacząć sprzedawać.

Potrzebujesz więcej wiedzy? Zapraszamy do zapoznania się z innymi naszymi poradnikami.

Więcej wiedzy na temat prowadzenia własnego e-commerce

  • Czy artykuł był pomocny ?
  • Tak   Nie