Catch-All, czyli dosłownie „złap wszystkie” to funkcja serwera pocztowego, która pozwala na zbieranie wszystkich wiadomości e-mail wysłanych na nieistniejące adresy pocztowe w Twojej domenie. Funkcja, czy też konto typu catch-all, przechwytuje wiadomości e-mail z innych adresów niż te znane serwerowi, a więc utworzone na nim i widoczne w Panelu klienta.
SPIS TREŚCI
- Jak działa funkcja Catch-all?
- Catch-all dla nieistniejących adresów e-mail
- Wady catch-all
- Catch-all do zarządzania pocztą firmy
Jak działa funkcja Catch-all?
Serwer pocztowy odbiera wiadomości e-mail przesłane na adresy skrzynek e-mail utworzonych w Twojej domenie. Jeśli adres, do którego wiadomość została wysłana, posiada swój odpowiednik w postaci utworzonej skrzynki e-mail (widocznej w Panelu klienta) lub jej aliasu (adresu dodatkowego), wiadomość umieszczana jest w skrzynce odbiorczej tego konta.
Jeśli wiadomość dostarczona do serwera poczty nie zidentyfikuje adresu adresata, nie będzie mogła zostać przypisana do żadnej skrzynki odbiorczej. Nadawca wiadomości otrzyma informację zwrotną o jej niedostarczeniu. Jeśli serwer poczty posiada aktywną funkcję catch-all, przyjmie wiadomość, a następnie umieści ją w skrzynce odbiorczej wskazanego konta e-mail, gdzie takie wiadomości mają trafiać. W efekcie działania tej funkcji jesteś w stanie kontrolować przepływ wszystkich wiadomości e-mail wysłanych na błędnie wprowadzone adresy e-mail.
Catch-all dla nieistniejących adresów e-mail
Zgodnie z powyższym opisem, warunkiem poprawnego działania funkcji catch-all jest to, aby błędnym adresem mailowym pozostał wyłącznie ciąg znaków wprowadzony przed znakiem @, a nie po nim. Jest to spowodowane konfiguracją domeny, która jest ściśle przypisana do jednego serwera poczty. Na podstawie identyfikacji serwera poczty domeny, wiadomość dostarczana jest do właściwego serwera, następnie umieszczana we właściwej skrzynce e-mail.
Przykład: Na serwerze w home.pl posiadasz kont e-mail: jan.kowalski@firmajan.pl. Nadawca wysyła wiadomość na nieistniejący adres janek.kowalski@firmajan.pl lub popełnia literówkę w nazwisku. Wiadomości wysłane w ten sposób nie mogą być dostarczone do konta e-mail, gdyż ten adres nie istnieje. Dzięki funkcji catch-all serwer wie, że wysłane w ten sposób wiadomości ma umieścić na wskazanym koncie e-mail z możliwością ich odczytu. Alternatywą dla takich zdarzeń jest tworzenie aliasów poczty, chociaż te stanowią dodatkowe adresy i mogą nie zaspokoić ilości błędów, jakie można popełnić w adresie e-mail adresata.
Wady catch-all
Rozwiązanie to, konto/funkcja catch-all posiada jedną wadę. Odbierając wiadomości e-mail z nieistniejących kont pocztowych, może generować odbiór większej ilości SPAMU. Jest to spowodowane tym, że „generatory spamu”, serwery wysyłające niezliczone ilości wiadomości reklamowych, posługują się nie tylko bazami istniejących kont pocztowych, ale także generują te adresy automatycznie. Wiele firm nie decyduje się dziś na tworzenie, np. głównej skrzynki kontaktowej w adresie kontakt@ lub biuro@ a podaje od razu adres do pracownika, działu lub tworzy własne frazy, np. napiszdonas@.
W ten sposób ogranicza ilość automatycznych wiadomości typu SPAM, generowanych na najpopularniejsze adresy e-mail wskazane wyżej w przykładzie. Oczywiście należy pamiętać, że dbając o wizerunek firmy, udostępniamy naszym użytkownikom konkretny jeden lub kilka adresów do kontaktu. Funkcja catch-all pomimo swojej wady, nadal może przekazywać wiadomości na osobne konto (dedykowane do jej obsługi) gdzie czy ręcznie, czy za pomocą filtrów antyspamowych i reguł wiadomości, nastąpi kontrola poczty i odrzucenie wiadomości typowo uznanych za SPAM. Za to odpowiadać będzie także mechanizm zabezpieczeń antyspamowych, oferowanych przez home.pl w ramach świadczonych usług.
Catch-all do zarządzania pocztą firmy
Funkcja catch-all może też pełnić zupełnie inną rolę w pełni obsługując pocztę Twojej firmy, itp. Za pomocą tej funkcji możesz zaprzestać tworzyć konta e-mail i ich aliasy, a po prostu stworzyć jedno konto e-mail, które przechwyci pocztę z dowolnego adresu, jaki podasz w sieci. Można by podeprzeć ten przykład sytuacją, w której na pytanie o adres e-mail do kontaktu, odpowiesz: cokolwiek@firmajan.pl. Tego rozwiązanie nie stosuje się powszechnie, gdyż może ono spowodować utratę kontroli nad skrzynką odbiorczą i otrzymywaną korespondencją. Zalecamy jednak stosowanie nowych adresów e-mail, skrzynek e-mail, oraz aliasów poczty.
Czytaj więcej
- Dowiedz się więcej, jak działa funkcja Catch-all w home.pl
- Jak zmienić ustawienia catch-all na koncie e-mail?
- Jak zmienić ustawienia funkcji Catch-All w Panelu klienta?
Bezpieczna Poczta e-mail
2 mln użytkowników nie może się mylić. Wybierz niezawodny i bezpieczny e-mail z kalendarzem, organizacją zadań i bez spamu.